INZERCE

Hlavní pošta v Praze. Foto: Wikimedia Commons

Česká pošta umožní obcím zřídit si další pobočky. Možnosti nabízí přes projekt Partner Plus

Česká pošta (ČP) sice od července i s redukovaným počtem 2 900 provozoven splní kritéria pro dostupnost poštovních služeb, přesto nakonec umožní obcím zřídit si další pobočky. A protože nejsou podle legislativy povinné, náklady na ně bude hradit jejich provozovatel, tedy obec či případně soukromník. Projekt Pošta Partner Plus byl v minulosti zřízen kvůli zájmu developerů, kteří v rámci povolovacích procesů museli v lokalitě, kde vznikala nová zástavba, zřídit poštu. Pokud byla podle zákona legislativy nepovinná, náklady na ni hradil developer.

Česká pošta aktuálně provozuje 820 pošt Partner z celkového počtu 3 200 provozoven. Po redukci sítě od 1. července o tři sta poboček se změna nedotýká pošt Partner. Teď navíc aktuálně upravila podmínky pro provozování zmíněných pošt Partner Plus, a to s ohledem na možnosti obcí jak po technické, tak finanční stránce. Tato pravidla budou nově platit i pro stávající provozovatele, kteří jsou aktuálně dva. Pošty Partner Plus fungují už v Praze v Nových Butovicích a v obchodním centru Šestka.

Postup bude následující, jak upřesnila ČP: v případě zájmu obcí zástupci České pošty připraví podmínky pro otevření pošty Partner Plus tak, aby odpovídaly požadavkům samospráv v konkrétní lokalitě. Provozovatel se tak může rozhodnout, zda si tuto pobočku vybaví vlastním nábytkem, IT technikou, trezorem, či zda si nechá provozovnu zařídit ČP. Od toho se pak odvíjí vstupní náklady, které začínají na 48 500 korunách a zahrnují vstupní školení, administraci, externí a interní označení, nebo provozní materiál.

Logo České pošty na jejím pracovišti v Teplicích. Ilustrační snímek. Zdroj: Wikimedia Commons

Další platba, která je na měsíční bázi a je pravidelná, pak bude pokrývat režijní náklady České pošty, které v souvislosti s provozem pošty Partner Plus vzniknou. Jedná se o IT podporu, o servis oblastní pobočky, pod kterou tato provozovna patří nebo o zapojení do produktové a finanční logistiky České pošty nebo pravidelné školení personálu. Částka za tyto služby začíná na 25 900 korunách a její přesná výše se odvíjí od rozsahu podpory. Česká pošta naopak platí provozovateli za uskutečněné transakce na pobočce, konkrétně šest korun za jednu operaci.

Vícepřepážková pošta Partner je další možností

Další modifikací, která je pro případné zájemce připravena, je tří až čtyřpřepážkový model pošty Partner. Jedná se o plnohodnotnou alternativu k pobočce České pošty. Její nastavení je určeno pro města, kde může nahradit klasickou pobočku České pošty.

O náklady na tento vícepřepážkový model se budou dělit Česká pošta a provozovatel. V současné době finalizujeme podmínky pro budoucí zájemce, dodala pošta.

O snížení počtu povinně provozovaných pošt z 3200 na 2900 rozhodla vláda. Důvodem je snižování nákladů kvůli klesajícímu poštovnímu provozu. Ten se za posledních pět let snížil o 42 procent, počet pošt se přitom nezměnil. Zhruba čtvrtinu nemovitostí z rušených poboček, které pošta vlastní, chce nabídnout k prodeji. Součástí rušení poboček je i snížení počtu pracovních míst.

Česká pošta loni vykázala ztrátu 1,73 miliardy korun, letos to měly být až čtyři miliardy, proto musela sáhnout k úsporným opatřením. Do poloviny roku by měla oznámit plán transformace. Následně by se měla rozdělit na část provozují pobočky a poskytující služby pro stát a komerční část s balíkovými a logistickými službami.

(mig)