Dobrá nálada české spotřebitele neopouští ani s odcházejícím létem. Ekonomický růst, který se odráží konečně i na jejich životní úrovni, podporuje optimismus a naopak tlumí strach z nezaměstnanosti.
V průmyslu se sice v posledním měsíci očekávání trochu krotila, avšak stále se dá hovořit, že i zde panuje optimismus. Firmy sice předpokládají, že se jejich výroba nebude zvyšovat tak rychle jako v dřívějších měsících, avšak mírné snížení očekávání pro dalších šest měsíců nenaznačuje radikální obrat trendu.
Zato ve stavebnictví pokračuje jasná tendence ke stále větší depresi. Nedostatek zakázek snižuje očekávání pro další měsíce, a jak se zdá ani dostatek peněz na nové projekty v tomto směru nic nemění. Zatímco dříve byl problémem nedostatek peněz a přebytek práce, nyní je tomu naopak. Peníze jsou a stavět není co. A dokonce ani bytová výstavba poháněná boomem celého realitního trhu, nepředvádí nijak úctyhodný výkon.
Klesající, i když stále ještě dobrá nálada panuje v maloobchodě. Obchodníci korigují svoje očekávání na další půlrok směrem dolů, což je vzhledem k rekordní poptávce docela překvapivé. Vývoj maloobchodu ani očekávané zvyšování mezd v celé ekonomice a klesající nezaměstnanost zatím o obratu k horším výsledkům nenapovídá. Spotřeba se nejspíše ujme hlavní role motoru poptávkové strany ekonomiky a zajistí tak další růst maloobchodních tržeb.
Celkově se dá říct, že vývoj nálad firem i spotřebitelů koresponduje s pozvolným zpomalováním ekonomického růstu ve druhé polovině roku. Do mozaiky měkkých ukazatelů naznačujících směr ekonomiky dnes ještě přispěje Ifo z Německa, po němž možná budeme o něco chytřejší, protože naznačí, jak vidí nejbližší měsíce německé firmy.
Petr Dufek, analytik ČSOB