INZERCE

TRAXX MS3 ve speciálním nátěru pro ČD Cargo. Stanice ČD Havlíčkův Brod. Foto: Jiří Zelenka/Wikimedia Commons/licence Creative Commons, beze změn

ČD Cargo objednává dalších 12 lokomotiv Traxx 3 MS, podle firmy umožní další expanzi do zahraničí

Český železniční dopravce ČD Cargo expanduje a vybavuje svůj vozový park nejmodernějšími technologiemi, které umožňují přeshraniční spoje. Teď si objednal dalších 12 lokomotiv Traxx 3 MS vybavených palubním systémem Alstom Atlas. Hodnota zakázky činí 45 milionů euro. Lokomotivy by podle společnosti měly být dodány nejpozději v první polovině roku 2026 a budou je využívat ČD Cargo Polsko a ČD Cargo Slovakia, informoval železniční web Railway Pro.

„Podpis smlouvy na dodávku dalších lokomotiv nám umožní další expanzi na zahraniční trhy, kde ČD Cargu nadále roste tržní podíl. V loňském roce jsme do zahraničí přepravili více než deset milionů tun zboží,“ přiblížil předseda představenstva společnosti ČD Cargo Tomáš Tóth.

Nové lokomotivy Traxx 3 MS tak rozšíří současnou flotilu 16 lokomotiv Alstom, které již železniční dopravce používá. A dále 21 lokomotiv, které budou postupně převzaty v letech 2024 a 2025. V březnu 2021 si totiž ČD Cargo objednalo 10 dalších vícesystémových lokomotiv Traxx MS3 pro obnovu svého lokomotivního parku a pro uspokojení poptávky po přepravě. Celkem jich tak bude společnost vlastnit do poloviny roku 2026 už 49.

V loňském roce zároveň ČD Cargo a Siemens Mobility podepsaly smlouvu na pořízení 10 elektrických lokomotiv Vectron MS, které budou postupně předávány od druhé poloviny roku 2024. Budou vybaveny ETCS Level 2 (Level 2 je rádiový systém, který v kabině zobrazuje signalizační a pohybové autority. Vlak nepřetržitě odesílá data do rádiového blokového centra, aby hlásil svou přesnou polohu a směr – pozn. redakce), v základní normě 3 (Baseline 3) a jsou schváleny pro provoz v Česku, Belgii, Maďarsku, Nizozemsku, Německu, Polsku, Rakousku a Slovensku.

ETCS (European Train Control System) je zkratka pro evropský vlakový zabezpečovací systém,  který umožní předávat strojvedoucímu informace o oprávnění k jízdě i o povolené rychlosti a současně bude strojvedoucího kontrolovat, že tyto pokyny dodržuje. Postupně by měl nahradit zruba dvě desítky různých národních systémů vlakových zabezpečovačů. 

Praha-Smíchov, vlak RegioJet s lokomotivou Vectron. Foto: Zdroj: ŠJů, Wikimedia Commons

V březnu 2023 pak přibyly do vozového parku provozovatele dvě nové střídavé lokomotivy řady 393 Vectron s pomocným dieselovým motorem (DPM). Ty jsou součástí modulární platformy Siemens X4, která zahrnuje lokomotivy různých účelů a systémů. 

Lokomotivy řady 393 jsou čtyřnápravové interoperabilní dvousystémové lokomotivy schopné jízdy rychlostí až 200 km/h na střídavých trakčních soustavách 15 kV a 25 kV. Nové motory jsou vybaveny pomocným dieselovým motorem (DPM – Diesel Power Module) pro provoz na manipulačních kolejích a vlečkách bez trakčního trolejového vedení nebo při posunu. Modul DPM se skládá z 180kW dieselové jednotky umístěné ve strojovně a palivové nádrže. Ty jsou primárně využívány pro provoz v Rakousku a Německu zahraničními pobočkami ČD Cargo.

V listopadu 2022 pak společnost ČD – Telematika dovybavila palubní jednotku ETCS na poslední z celkem 78 lokomotiv řady 163 a 363 dopravce ČD Cargo. Celý projekt realizovalo dodavatelské sdružení ČD – Telematika a AŽD. „Jde o významnou zakázku, protože společnost vlastní 78 nadějných lokomotiv připravených pro výhradní provoz vlaků pod dohledem ETCS, které budou v ČR ve větším měřítku spuštěny od roku 2025,“ řekl Tóth.

Zabezpečovací systém na páteřních koridorech v ČR od roku 2025

Česká republika plánuje výhradní provoz pod ETCS na vybraných páteřních koridorech zavést od roku 2025. Výhradní režim provozu znamená, že na tyto tratě již nebudou vpuštěny hnací vozy bez palubních jednotek ETCS. Společnost ČD – Telematika aktuálně tak pracuje na dovybavení třech desítek vícesystémových elektrických lokomotiv.

Na dovybavení svých lokomotiv ETCS Level 2 vyhovující základní normě 3 (tedy Baseline 3), získalo ČD Cargo finanční prostředky ve výši 16,3 milionu euro v rámci výzvy CEF Transport pro rok 2022. Toto spolufinancování zajistí dovybavení a vybavení 99 elektrickými lokomotivami šesti různých typů, což zvýší interoperabilitu, efektivitu a bezpečnost železničního provozu.

Společnost byla také vybrána, aby získala spolufinancování ve výši 6,6 milionu EUR v rámci výzev  komunitárního programu CEF Transport pro rok 2021 k předkládání návrhů na modernizaci 122 elektrických lokomotiv pěti různých typů s úrovní 2 Baseline 3. Tyto lokomotivy budou používány k provozu na Baltském moři – Koridory jádrové sítě Jadran, Orient/východ – Středozemní moře a Rýn – Dunaj.

(mig)