Řidiči budou moci poslední část západního obchvatu Olomouce na dálnici D35 mezi Křelovem a Slavonínem užívat dříve, než se předpokládalo. Tříkilometrový úsek se má v jednom jízdním pruhu částečně otevřít už letos v létě, na sociální síti X o tom informoval šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Na stavbu se čekalo roky.
Mátl uvedl, že práce na stavbě probíhají intenzivně tak, aby byl splněn o 150 dní kratší termín zprovoznění, tedy listopad 2025. Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) v roce 2023 upozornil na to, že u výstavby dálnice D35 mezi Hradcem Králové a Olomoucí dochází ke zpožďování a prodražování.
Jen příprava stavby úseku mezi Křelovem a Slavonínem trvala podle úřadu 27 let. Hlavními příčinami zpoždění byly podle zjištění NKÚ problémy ŘSD spojené se získáváním územních rozhodnutí a majetkoprávním vypořádáním pozemků, kdy šlo zejména o výkupy pozemků a zajištění podkladů pro vyvlastnění.
Příčinou dlouhé doby trvání územních řízení bylo většinou to, že ŘSD předložilo stavebnímu úřadu neúplné podklady. Řízení prodlužovalo i podávání námitek a odvolání účastníků řízení.
Mohlo by vás zajímat
První etapa stavby dálnice D35 Křelov–Slavonín skončila už v roce 2008. Druhá část na ni navázala po 16 letech. Po dokončení stavby bude moci začít fungovat západní obchvat Olomouce a zároveň vznikne nepřerušený tah D35 mezi Mohelnicí a Lipníkem nad Bečvou.
Během současné výstavby má dojít k odstranění provizorního napojení dálnice D35 na silnici I/35 u nákupního centra Globus, kde vznikají kolony. Mátl už dříve uvedl, že u původní silnice I/35 spolu s mimoúrovňovým křížením u Křelova dojde k přeřazení do kategorie komunikací nižších tříd.
Dálnice D35 je jednou z nejrozestavěnějších komunikací na území Česka. Do konce loňského roku měla být zahájena stavba šesti úseků dálnice v délce 35,7 kilometru. V následujících letech má ministerstvo v plánu zahájit a dokončit stavbu zbývajících 52,7 kilometru.