INZERCE

Stavba dálnice. Ilustrační snímek. Foto: Ředitelství silnic a dálnic.

Část dálnice D35 u Litomyšle a Svitav získala stavební povolení. Bude alternativou přeplněné D1

Stavební úřad ministerstva dopravy vydal stavební povolení na stavbu dálnice D35 v úseku Janov – Opatovec u Litomyšle a Svitav. Na 11,7 km dlouhý úsek D35 probíhá majetkoprávní příprava a připravuje se výběrové řízení na zhotovitele stavby. To má být podle Ředitelství silnic a dálnic zahájeno ve třetím kvartále letošního roku.

Aktuálně probíhá realizace železničního mostu, celá stavba by měla být zahájena v první polovině příštího roku.

Stavba D35 Janov–Opatovec je součástí úseku budoucí dálnice D35 mezi mimoúrovňovými křižovatkami Opatovice a Staré Město. Výstavba dálnice D35 bude mít vliv nejen na dopravu na stávající silnici I/35, ale i na ostatních komunikacích v silniční síti.

Po dokončení by se měla dálnice D35 spolu s dálnicí D11 stát alternativní trasou k přetížené dálnici D1, čímž bude možné rozdělit dopravní zátěž z dálnice D1 mezi dvě komunikace stejného dopravního významu.

„Stavební úřad MD vydal SP na akci D35 Janov – Opatovec. Na 11,7 km dlouhý úsek D35 probíhá majetkoprávní příprava a připravuje se VŘ na zhotovitele stavby (zahájení ve 3.Q/2022). Aktuálně probíhá realizace železničního mostu, celá stavba by měla být zahájena v 1.pol. 2023,“ oznámil na Twitteru šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Neexistencí přeložky D35 trpí zejména lidé v obcích ležících na současné silnici I/35. Realizací souboru staveb dojde ke snížení dopravní zátěže v průjezdních úsecích obcemi, a tím ke snížení hlukové zátěže obyvatel obcí a zlepšení jejich životního prostředí.

Výstavbou dálnice D35 lze očekávat výrazné sníže ní nehodovosti, neboť vedení trasy mimo zastavěné částí obcí snižuje riziko kolize s chodci nebo cyklis ty. Dalším přínosem je zvýšení jízdních rychlostí na dálnici D35, čímž dojde k úsporám času cestujících.

Dálnice D35 je součástí dopravního systému dálniční a silniční sítě České republiky. V této síti plní
D35 funkci tzv. druhého severního propojení Čech a Moravy rovnoběžného s vedením dálnice D1, což umožní redistribuci dopravy a převzetí části dopravy z D1 a to v úseku mezi Olomoucí a Hradcem Králové.

Dále má D35 význam pro zajištění regionálních vztahů na severu Čech a Moravy a ve vztahu k dálnici D1 Lipník nad Bečvou – Ostrava – státní hranice Česká republika/Polsko a D11 Praha
– Hradec Králové – státní hranice Česká republika/Polsko jako propojení mezinárodního
významu.

Schéma plánovaného úseku D35 u Litomyšle a Svitav. Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Údaje o stavbě

hlavní trasa: délka: 11 713 m
počet všech stavebních objektů: 131
mostní objekty na dálnici: 7 (délka: 626 m)
mostní objekty nad dálnicí: 4 (délka: 379 m)
železniční mosty: 1 (délka: 73 m)
na ostatních komun.: 1 (délka: 46 m)
ekodukty: 2 (délka: 94 m)
celková délka mostů: 1218 m
mimoúrovňové křižovatky: MÚK Opatovec (osmičková)
celková délka větví: 2387 m
Protihlukové stěny: 6 (celková délka: 4444 m)
Přeložky a úpravy ostatních komunikací: silnice I. třídy: 3 (délka: 4450 m), silnice II. třídy: 1 (délka: 330 m), silnice III. třídy: 4 (délka: 880 m)
účelová komunikace: 1 (délka: 720 m)
polní cesty: 13 (délka: 11 736 m)
vodohospodářské objekty: 23
objekty elektro: 26
objekty trubních vedení: 4
drážní objekty: 20
Celkový objem zemních prací – výkopy: 1 022 112 m3, násypy: 1 120 236 m3
Katastrální území: Janov u Litomyšle, Čistá u Litomyšle,
Mikuleč, Opatovec, Moravský Lačnov

(hrb)