Jedním z oborů, který je následkem koronavirové pandemie zcela ochromen je pořádání nejrůznějších firemních akcí, kongresů, dnů pro zaměstnance a dalších eventů. Současná situace velice pravděpodobně změní také podmínky pro jejich pořádání v příštím roce. Jedním z řešení je testování účastníků před akcí pomocí antigenních testů.
Testování účastníků konferencí či jiných eventů přímo před akcí pomocí vyškoleného personálu a antigenních testů, jejich výsledky jsou k dispozici za pár minut. K tomu zajištění maximálních hygienických opatření, změny v servírování cateringu a řada dalších opatření. Tak by mohly v příštím roce vypadat první firemní setkání, kongresy či prezentace zboží či služeb pro stovky návštěvníků souhrnně označované jako „eventy“.
Nastavení pravidel pro tento sektor byznysu se řeší nejen v České republice, ale všude na světě. Britský odborný server Meeting and Incentive tento týden informoval, že britská vláda hodlá povolit venkovní akce s kapacitou 4.000 lidí a vnitřní s kapacitou 1.000 osob. Ovšem za podmínky zachování „sociální distance“.
Eventová ekonomika přináší až 260 miliard korun a dává práci 160 tisícům lidí
Eventová a kongresová ekonomika, na kterou je navázána celá řada dalších dodavatelských služeb podle studie Economic Impact pro agenturu CzechTourism a Českou eventovou asociaci ročně utrží až 260 miliard korun a zaměstnává až 160 tisíc lidí. Téměř 3/4 pracovních míst je v tuto chvíli ohroženo.
Jedním z možných požadavků a řešení zajištění zdravotní bezpečnosti akce by mohlo být testování na koronavirus před začátkem akce. K tomu by mohly sloužit antigenní testy, pro jejichž obsluhu není potřeba zdravotnický personál, ale jen dobře vyškolený tým organizátora. Výsledky z testů jsou navíc k dispozici do pěti minut a umožní tak ihned zjistit případného nakaženého účastníka. Ten by na akci samozřejmě nebyl vpuštěn.
Praktickou ukázku testování před eventy předvedla nedávno společnost BioVendor. „S tímto typem testů lze otestovat na 1 odběrovém stanovišti až 60 osob za hodinu. U eventu s 300 lidmi by tak tento proces mělo optimálně servisovat 5 odběrových míst, aby vše proběhlo v rámci 60 minut před začátkem. To je realizovatelné jak pro agenturu organizující event, tak je to akceptovatelné prodloužení před zahájením akce pro společnost, která chce event uspořádat,“ říká Daniel Olszyna z agentury Concept Line, který se za Českou eventovou asociaci ukázky testování účastnil.
Mohlo by vás zajímat
Přesnost testů je dostačujících 96 %
„Cena základní sady testu je cca 250 Kč bez DPH. U výše popsané akce s 300 účastníky by náklady čistě za testy dělaly 75 tis. Kč bez DPH + k tomu náklady na odběrový tým (5 míst á 3 os.), jeho zaškolení, ochranné pomůcky a optimálně jednoho odborného koordinátora pro celou akci. Náklady s sebou ponese i likvidace odebraných vzorků, které by měly končit v kontejnerech pro biologicky nebezpečný odpad,“ vypočítává ekonomickou stránku věci Olszyna.
Zároveň upozorňuje na to, že pro bezpečný průběh testování bude nutné vytyčit bezpečnou test zónu, na což budou umět lépe reagovat větší zařízení typu veletržních areálů, kongresových center a konferenčních hotelů.
„Spolehlivost výsledků je dle společnosti BioVendor 96 procent, jde tedy o vysoce citlivé testy, které reagují na reálnou přítomnost viru u hostitele a zejména silně infikované „superpřenašeče“ by měly před vstupem na event odhalit s absolutní jistotou,“ dodává.
-chl-