INZERCE

Ministr dopravy Martin Kupka s premiérem Petrem Fialou. Foto: Ministerstvo dopravy

Budoucnost dopravy je v aplikovaném výzkumu a inovacích. Program DOPRAVA 2030 bude realizován veřejnými soutěžemi

Ministerstvo dopravy poslalo do připomínkového řízení „Program na podporu aplikovaného výzkumu a inovací v oblasti dopravy – DOPRAVA 2030“ . Ten má pomocí veřejných soutěží rozvíjet všechny druhy dopravy a podporovat tak konkurenceschopnost České republiky. Základem je využít nejnovější poznatky v oblasti aplikovaného výzkumu a inovací.

Materiál navazuje na program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentální vývoje a inovací v oblasti dopravy – DOPRAVA 2020+, který je v současnosti realizován a platný do konce roku 2026.
,,Program je předkládán z důvodu potřeby zajistit kontinuální podporu projektům aplikovaného výzkumu v dopravě. Poslední veřejná soutěž programu DOPRAVA 2020+ je plánována na rok 2022 se začátkem řešení podpořených projektů od 1. 1. 2023″, uvádí se v předkládací zprávě.

Celkem budou vyhlášeny 4 soutěže

Program bude zahájen vyhlášením první veřejné soutěže ve výzkumu, vývoji a inovacích v roce 2023, se zahájením poskytování podpory od roku 2024. Dále se předpokládá vyhlašování veřejných soutěží v letech 2024, 2025 a 2026. Doba trvání projektů nesmí přesáhnout dobu trvání Programu, který je stanoven na 8 let, do 31.12.2030.

Program „DOPRAVA 2030“ je koncipován v souladu s evropským strategickým dokumentem „Zelená dohoda pro Evropu“ a navazujícím sdělením Komise „Strategie pro udržitelnou a inteligentní mobilitu – nasměrování evropské dopravy do budoucnosti“.

Výdaje na Program

Celkové výdaje na Program, které jsou rozvrženy v souladu s předpokládaným postupným vyhlašováním jednotlivých veřejných soutěží, činí 2 600 mil. korun, z toho 1 950 mil. korun by mělo jít z výdajů státního rozpočtu. Očekává se podpora minimálně 30 projektů v rámci každé veřejné soutěže.

Rozplánované výdaje na jednotlivé roky. Zdroj: Ministerstvo dopravy

Podpora bude poskytována formou dotace právnickým nebo fyzickým osobám nebo zvýšením výdajů organizačních složek státu, organizačních složek územních samosprávných celků nebo organizačních jednotek ministerstev.

Kdo může žádat o podporu?

Příjemcem podpory mohou být:
• podniky, které prokáží schopnost projekt spolufinancovat z neveřejných prostředků
• organizace pro výzkum a šíření znalostí
• organizační složky státu
• územně samosprávné celky, včetně samosprávou zřízených organizací

Poskytovatelem podpory je Technologická agentura České republiky, která bude v úzké spolupráci s Ministerstvem dopravy jako věcným garantem program implementovat.

Cíle programu „DOPRAVA 2030“

Udržitelná, přístupná a bezpečná doprava – moderní metody organizace a řízení, zvýšení efektivity dopravního systému, snižování ekonomické náročnosti a zvyšování bezpečnosti

Automatizace, digitalizace a technologicky pokročilá doprava -podpora výzkumu dopravních prostředků s automatizovanými systémy, inteligentní dopravní infrastruktury a rozvoj konceptu mobility jako služby a chytrého města či chytrého regionu

Nízkoemisní a ekologická doprava– využití klíčových technologií a aplikací v dopravě za účelem snižování negativních dopadů na životní prostředí a klimatickou změnu. Prostředkem k dosažení cílů je vývoj ekologických a energeticky efektivních dopravních prostředků a pomocí nových technologií, materiálů a postupů dosáhnout maximálního snížení emisí v dopravě a snížení spotřeby fosilních paliv.

,,Velký potenciál ke snižování ekonomické náročnosti, a tedy zvyšování udržitelnosti dopravy jako celku, představuje zvyšování podílu železniční nákladní dopravy při současném poklesu nákladní dopravy silniční“, uvádí v připomínkách Svaz průmyslu a dopravy ČR.

Rozvoj infrastruktury pro elektromobilitu a čistou mobilitu– využívání alternativních paliv, včetně vodíkových, optimální využití dat o energetických možnostech dobíjení elektrických a hybridních vozidel, hledání nových alternativních zdrojů energie v dopravě.

,,Jedním z efektivních nástrojů je zvyšování podílu železniční kolejové dopravy, zejména v elektrické trakci. Jedná se o ekologický druh dopravy, neboť vedle energetických úspor přináší výrazné snížení emisí CO2 a vznikajících škodlivin. Jde také o naplňování cílů EU a závazků České republiky, které se zatím vůbec nedaří. Důležitý je také vývoj hybridních hnacích vozidel“, uvádí Svaz průmyslu a dopravy.

Úřad vlády a Svaz dopravy vznesly námitky

V rámci připomínkového řízení schválilo Ministerstvo financí záměr a souhlasilo se závěry Rady pro výzkum, vývoj a inovace, která schválila program 24. června 2022.

Celkem zásadní námitky měl ale Svaz průmyslu a dopravy ČR a Úřad vlády.

Svaz průmyslu a dopravy nový program podporuje, namítá však, že je vládě předkládán v situaci, kdy nejsou ještě pokryty závazky stávajícího programu Doprava 2020:
,,Žádáme doplnění předkládací zprávy o způsob zajištění financování obou programů ministerstva dopravy, protože nový program Doprava 2030 je vládě předkládán v situaci, kdy ministerstvo nemá pokryty závazky na projekty stávajícího programu Doprava 2020+ na r. 2023 ve výši 71 695 784 korun“, stojí ve stanovisku SPD ČR.

Úřad vlády s dokumentem také souhlasí, nelíbí se mu však velký počet cílů a také pozdní zahájení prvních výzev: ,,Vzhledem k malé velikosti alokovanému rozpočtu je počet cílů a očekávaných dopadů příliš velký. Požadujeme zjednodušení programu na několik klíčových konkrétních cílů tak, aby alokované prostředky byly významné pro splnění daného cíle“, stojí ve stanovisku Úřadu vlády.

Tuto připomínku považuje Úřad za zásadní, stejně tak jako pozdní zahájení projektu: ,,Zahájení prvních výzev až v polovině roku 2023 s plněním v roce 2024 je příliš pomalé. Požadujeme zkrácení termínů s možným čerpáním již v roce 2023″, namítá Úřad vlády.

Jana Bartošová