Home office neboli práce na dálku (na cestě, z domova, chaty apod.) je forma práce, kdy zaměstnanci vykonávají práci úplně nebo částečně mimo sídlo svého zaměstnavatele. Výsledky práce jsou v takovém případě předávány zaměstnavateli prostřednictvím digitálních kanálů.
Práce z domova se začala rozšiřovat spolu s rozvojem informačních a komunikačních technologií a v minulosti byla zaměstnancům poskytována jako jeden z benefitů. Jiná zaměstnání byla na tomto modelu postavena úplně, např. IT programátoři. Vše se změnilo s příchodem koronaviru, který z home office udělal standardní a používanou záležitost. To ovšem na manažery klade jiné nároky než v případě, že mají své zaměstnance tzv. na oči u sebe v kancelářích.
Práce z domova není zákoníkem práce přímo definována, koronavirus vše velmi uspíšil a hodně věci, které se musí mezi firmou a zaměstnanci domluvit jsou jen na dohodě mezi oběmi stranami. Podle průzkumů vyhovuje home office cca 2/3 zaměstnanců, především z důvodu, že nemusí do práce dojíždět a zároveň jsou schopni se efektivně postarat o domácnost (úklid, vaření apod.).
Home office není pro každého, člověk je tvor společenský a potřebuje se vidět a komunikovat věci, úkoly, projekty s kolegy na živo. Průzkumy mezi zaměstnanci také hovoří o tom, že u určité skupiny zaměstnanců se zhoršuje doma produktivita, pracovní morálka a soustředěnost.
Firmy, pokud koronakrize dovolí, nechávají zaměstnanci např. 3 dny doma a 2 dny chodí do kanceláří nebo dle dohody mezi nimi. Šéfové firem říkají, že home offcie je stylem práce budoucnosti a již dnes se připravují na to, že kanceláře vyklidí.
Pár hlavních pravidel ze strany zaměstnavatele (detaily řeší HR v každé firmě spolu s právníky)
– zaměstnanec musí s home office souhlasit
– zaměstnavatel musí připravit vnitřní předpis a s každým zaměstnancem uzavřít dohodu o práci z domova
– zaměstnavatel musí nastavit způsob komunikace se zaměstnancem a zajistit technickou stránku (laptop, připojení apod.)
– zaměstnavatel musí proškolit manažery/vedoucí pracovníky, jak vést tým na home office např. formou webináře – viz body níže
– obě strany se musí dohodnout na rozvržení pracovní doby, např. že bude online 9-15 hod.
– zaměstnavatel je povinen hradit náklady výdajů, které zaměstnanci vzniknou v souvislosti s výkonem práce
A především nastavit způsob komunikace, zadávání a vyhodnocování práce ze strany manažera vůči zaměstnanci. Takže šéf musí:
– komunikovat, jakou formou zaměstnanec dostane úkoly – (telefon, videotelefon, chat, e-maily apod.) a které úkoly jakou formou dostane
– musí se ujistit (zase jde o to jakou formou), že zaměstnanec úkolům rozumí, ví co má dělat a je určen deadline, kdy to musí být hotové
– musí si nastavit, jakou formou jim předá zpětnou vazbu za splněné úkoly (kdy se budou online vidět, kdy to bude pouze tak, že se budou slyšet a kdy stačí napsat e-mail)
– nesmí zapomenout na lidskou stránku řízení, projevit empatii, zeptat se zaměstnance, jak se mu vede, co potřebuje, jestli je všechno v pořádku a zajímat se o něj jako o člověka. Důležitá je opět forma jak.
– zařídit interakci mezi členy týmu např. společným videohovorem přes TEAMS, GOOGLE MEET, ZOOM apod.
Nejdůležitější pro manažera je, aby si nastavil systém, jak na denní, týdenní a měsíční bázi bude své podřízené na dálku řídit. Systém pustí do světa a koriguje v případě, že je zřejmé, že produktivita a motivace jde dolu.