Jiří Vácha: Koronavirus a home-office: z benefitu se stala nutnost

    Home office neboli práce na dálku (na cestě, z domova, chaty apod.) je forma práce, kdy zaměstnanci vykonávají práci úplně nebo částečně mimo sídlo svého zaměstnavatele. Výsledky práce jsou v takovém případě předávány zaměstnavateli prostřednictvím digitálních kanálů.

    Práce z domova se začala rozšiřovat spolu s rozvojem informačních a komunikačních technologií a v minulosti byla zaměstnancům poskytována jako jeden z benefitů. Jiná zaměstnání byla na tomto modelu postavena úplně, např. IT programátoři. Vše se změnilo s příchodem koronaviru, který z home office udělal standardní a používanou záležitost. To ovšem na manažery klade jiné nároky než v případě, že mají své zaměstnance tzv. na oči u sebe v kancelářích.

    Práce z domova není zákoníkem práce přímo definována, koronavirus vše velmi uspíšil a hodně věci, které se musí mezi firmou a zaměstnanci domluvit jsou jen na dohodě mezi oběmi stranami. Podle průzkumů vyhovuje home office cca 2/3 zaměstnanců, především z důvodu, že nemusí do práce dojíždět a zároveň jsou schopni se efektivně postarat o domácnost (úklid, vaření apod.).

    Home office není pro každého, člověk je tvor společenský a potřebuje se vidět a komunikovat věci, úkoly, projekty s kolegy na živo. Průzkumy mezi zaměstnanci také hovoří o tom, že u určité skupiny zaměstnanců se zhoršuje doma produktivita, pracovní morálka a soustředěnost.

    Firmy, pokud koronakrize dovolí, nechávají zaměstnanci např. 3 dny doma a 2 dny chodí do kanceláří nebo dle dohody mezi nimi. Šéfové firem říkají, že home offcie je stylem práce budoucnosti a již dnes se připravují na to, že kanceláře vyklidí.

    Pár hlavních pravidel ze strany zaměstnavatele (detaily řeší HR v každé firmě spolu s právníky)

    – zaměstnanec musí s home office souhlasit

    – zaměstnavatel musí připravit vnitřní předpis a s každým zaměstnancem uzavřít dohodu o práci z domova

    – zaměstnavatel musí nastavit způsob komunikace se zaměstnancem a zajistit technickou stránku (laptop, připojení apod.)
    – zaměstnavatel musí proškolit manažery/vedoucí pracovníky, jak vést tým na home office např. formou webináře – viz body níže

    – obě strany se musí dohodnout na rozvržení pracovní doby, např. že bude online 9-15 hod.

    – zaměstnavatel je povinen hradit náklady výdajů, které zaměstnanci vzniknou v souvislosti s výkonem práce

    A především nastavit způsob komunikace, zadávání a vyhodnocování práce ze strany manažera vůči zaměstnanci. Takže šéf musí:

    – komunikovat, jakou formou zaměstnanec dostane úkoly – (telefon, videotelefon, chat, e-maily apod.) a které úkoly jakou formou dostane

    – musí se ujistit (zase jde o to jakou formou), že zaměstnanec úkolům rozumí, ví co má dělat a je určen deadline, kdy to musí být hotové

    – musí si nastavit, jakou formou jim předá zpětnou vazbu za splněné úkoly (kdy se budou online vidět, kdy to bude pouze tak, že se budou slyšet a kdy stačí napsat e-mail)

    – nesmí zapomenout na lidskou stránku řízení, projevit empatii, zeptat se zaměstnance, jak se mu vede, co potřebuje, jestli je všechno v pořádku a zajímat se o něj jako o člověka. Důležitá je opět forma jak.

    – zařídit interakci mezi členy týmu např. společným videohovorem přes TEAMS, GOOGLE MEET, ZOOM apod.

    Nejdůležitější pro manažera je, aby si nastavil systém, jak na denní, týdenní a měsíční bázi bude své podřízené na dálku řídit. Systém pustí do světa a koriguje v případě, že je zřejmé, že produktivita a motivace jde dolu.

    FacebookTwitter
    Sdílejte
    Předchozí článekPoplatková povinnost nově i u svěřenských fondů? Novela zákona již leží v Poslanecké sněmovně
    Další článekVláda nepřipravuje kanál, vláda připravuje tunel!
    Jiří Vácha
    Jiří Vácha je manažer, který už dvakrát založil úspěšnou poradenskou firmu během krize. Poprvé to byla společnost VECTOR BTC v roce 2009 při vrcholící ekonomické krizi, podruhé šlo o společnost HEADIM letos na jaře. Umění managementu se vyučil jako obchodní manažer pracující pro nové obchodní domy nábytkářského gigantu IKEA v ČR, Itálii a ve Francii. Některé důležité recepty pro řízení a vedení firem si osvojil i jako příslušník aktivních záloh Armády ČR.