Ministerstvo školství chystá nový projekt na „zasíťování“ a rozvoj digitální infrastruktury. Průzkum mapující skutečný stav by měl začít v nadcházejícím školním roce. O to zajímavější rozměry dostává příchod Karla Březiny coby externího poradce ministryně Valachové.
Zajištění internetové konektivity škol připravuje Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy ČR (MŠMT) ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj ČR (MMR). Školství bude zpracovávat metodiku, jak postupovat při zavádění, údržbě a provozu digitálních technologií tak, aby optimálně vyhovovaly předem specifikovaným požadavkům výuky. „Rozvoj digitální infrastruktury ve školách bude financován z výzev IROP (Integrovaný regionální operační program) Analýza vznikne na základě rezortních šetření, která MŠMT a Česká školní inspekce připravuje na školní rok 2016/17, a návrhu na výzkumnou potřebu ve spolupráci s Technologickou agenturou ČR, která poskytnou podrobná data a informace o úrovni vybavení škol, o způsobech využívání digitálních technologií pro učení a o kvalitě rozvoje digitální gramotnosti žáků,“ uvádí se v jednom z bodů 2. zprávy o implementaci Akčního plánu pro rozvoj digitálního trhu, který vládě předkládá zmocněnec pro digitální agendu a státní tajemník pro EU v jednom Tomáš Prouza. Na základě zjištěných skutečností se budou konkretizovat intervence z OP VVV (Operační program výzkum, vývoj a vzdělávání) a dalších zdrojů.
Celý projekt bude samozřejmě financován ze státního rozpočtu a dotací EU. Zcela jistě půjde o desítky, ne-li stovky milionů korun a jistě si na něj budou brousit zuby velcí hráči na trhu. V této souvislosti je zajímavá informace z posledních dnů o tom, že ministryni školství Kateřině Valachové přichází radit sociálnědemokratický politik Karel Březina. Právě Březina byl velkým zastáncem, dnes již legendárnímu projektu digitalizace škol Internet do škol (INDOŠ), který skončil velkým fiaskem, ztrátou téměř miliardy korun a několika obviněními.
Podle „Prouzovy“ zprávy byla již v květnu založena pracovní skupina MŠMT, která bude řešit stanovení výše částky, která je potřebná na financování udržitelné digitální infrastruktury škol. „Prostředky na obnovu a údržbu infrastruktury škol budou zahrnuty do ONIV (ostatní neinvestiční výdaje) na žáka (HW i SW jsou zpravidla neinvestiční učební pomůcka). MŠMT plánuje výzvu na podporu škol formou projektů zjednodušeného vykazování, která bude podporovat realizaci opatření SDV ve školách. Pro financování z IROP je možné čerpat na vnitřní konektivitu škol (sítě v budovách školy),“ uvádí zpráva. Podle ní již zmíněná pracovní skupina vytvořila standard pro připojení středních škol. K začátku školního roku pak vedení škol dostane informaci, z jakých zdrojů mohou čerpat finanční prostředky pro zajištění udržitelného financování na školní rok 2016/17. „Obdobný dokument bude uveřejňován každý rok jako součást „Organizace školního roku v základních školách, středních školách, základních uměleckých školách a konzervatořích“,“ slibuje se ve zprávě.
Jiří Reichl