Organizace, která řidiče z povolání v New Yorku zastupuje, chce auta bez lidského vedení vyřadit z provozu na všech státních silnicích pro příštích 50 let. Obává se, že kvůli nim přijdou o práci tisíce lidí a utrpí i místní ekonomika. Informuje o tom CNN zde.
Ford, Google, Tesla, Mercedes – Benz nebo Uber a řada dalších – všechny tyto společnosti by chtěly vidět svoje samořídící auta v běžném provozu na amerických silnicích do roku 2021. Nedávno třeba dceřinná společnost Uberu poslala automatický náklaďák plný plechovek piva z Fort Collins do Colorado Springs (psali jsme o tom tady). Samostatný taxík si mohou zavolat lidé v Pittsburghu a od září taky v San Franciscu. A Google minulý týden oznámil, že jeho první minivany pod novou značkou Waymo vyjedou na silnice ještě letos v lednu. Novou technologií se ve Spojených státech zabývali už i zákonodárci.
Jenže novinka, která má podle výrobců zvýšit bezpečnost na silnicích, netěší každého. Ve více než polovině států USA je totiž řidič jedno z nejběžnějších povolání a podle IEEE Spectrum se tak řízením živí asi 3,5 milionu lidí, další miliony míst jsou s nimi ekonomicky spojeny. Byla tak zřejmě jen otázka času, než se jejich zástupci proti novinkám ohradí. Profesní organizace státu New York už s protesty nechtějí čekat.
„Místní ekonomice samořídící auta nic nepřinesou. Jistě nějaká nová pracovní místa vzniknou, ale určitě nenahradí ta, která kvůli tomu zaniknou,“ řekl pro CNN John Tomassi, prezident asociace UTA NY. Podle CNN se ale zatím organizace žádné odezvy od zástupců státu nedočkala. Pro politiky je to ostatně poněkud prekérní situace – jak se mají rozhodovat mezi deklarovanou vyšší bezpečností na silnicích a na druhé straně případným zvýšením nezaměstnanosti? Nutno dodat, že ani nejmodernější auta se zatím bez dozoru člověka neobejdou.
Mohlo by vás zajímat
Profesionální řidiči ale nejsou jediní, kdo mají z nových možností automobilismu obavy. V prosinci se proti těmto novinkám (konkrétně od Uberu) ohradili i cyklisté ze San Fransisca. Jejich zástupci označili sice technologii za slibnou, ale s tím, že k ježdění po běžných silnicích jim ještě leccos chybí. Uber totiž nemá ve státě povolení k testování aut v provozu (na rozdíl od dvacítky jiných společností).
-Vanda Kofroňová-