Společnosti NortonLifeLock, globální lídr v oblasti kybernetické bezpečnosti spotřebitelů, a Avast , globální lídr v oblasti digitálního zabezpečení a ochrany soukromí, oznámily, že dosáhly dohody o podmínkách navrhované fúze společnosti Avast se společností NortonLifeLock. Fúze proběhne formou nabídky společnosti NortonLifeLock na celý vydaný a vydávaný kmenový akciový kapitál společnosti Avast. Nová společnost bude poskytovat služby více než 500 milionům uživatelům, včetně téměř 40 milionů platících zákazníků. Spojená společnost bude kótována na newyorské burze NASDAQ.
Podle podmínek fúze budou mít akcionáři společnosti Avast nárok na kombinaci peněžního vyrovnání a nově vydaných akcií společnosti NortonLifeLock s možností volby alternativního protiplnění.
Na základě závěrečné ceny akcií společnosti NortonLifeLock ve výši 27,20 USD ze dne 13. července 2021 (poslední den obchodování s akciemi společnosti NortonLifeLock před zahájením tržních spekulací souvisejících s fúzí dne 14. července 2021) oceňuje fúze celý vydaný a vydávaný kmenový akciový kapitál společnosti Avast v rozmezí přibližně 8,1 miliardy USD a 8,6 miliardy USD, v závislosti na volbě akcionářů společnosti Avast.
Představenstva společností NortonLifeLock a Avast jsou přesvědčena, že fúze má jednoznačné strategické a finanční opodstatnění a představuje atraktivní příležitost k vytvoření nového, významného hráče v oblasti kybernetické bezpečnosti pro spotřebitele, který využije zavedené značky, technologie a inovace obou firem a přinese značné výhody spotřebitelům, akcionářům a dalším dotčeným stranám.
Půlmiliarda uživatelů
„Tato transakce je zásadním krokem vpřed pro kybernetickou bezpečnost v segmentu koncových uživatelů a v konečném důsledku nám umožní naplnit naši vizi chránit lidi a umožnit jim žít bezpečný digitální život,“ řekl generální ředitel společnosti NortonLifeLock Vincent Pilette.
„Díky tomuto spojení můžeme posílit naši platformu Cyber Safety a zpřístupnit ji více než 500 milionům uživatelů. Budeme mít také možnost urychlovat inovace vedoucí k transformaci kybernetické bezpečnosti,“ podotkl Pilette.
Mohlo by vás zajímat
„Dlouhodobým posláním Avastu je umožnit vznik digitálního světa, který každému poskytne bezpečí a ochranu soukromí. Navrhované spojení s NortonLifeLock je významným krokem vpřed na této cestě. Vznikne světový lídr v oblasti kybernetické bezpečnosti zaměřený na koncové uživatele, který v sobě spojí sílu Avastu v ochraně soukromí a NortonLifeLocku v ochraně identity. Výhodné je také spojení našich vysoce komplementárních produktových portfolií. Zesílí naše schopnost prosazovat inovace prostřednictvím výzkumu a vývoje a urychlí se transformace naší platformy kybernetické bezpečnosti pro více než půl miliardy společných uživatelů,“ řekl generální ředitel společnosti Avast Ondřej Vlček.
„V době, kdy kybernetické hrozby rostou, ale vnímání důležitosti kybernetické bezpečnosti je stále velmi slabé, zrychlíme společně s NortonLifeLock naplňování naší společné vize poskytovat komplexní kybernetickou ochranu lidem po celém světě. Naše špičkové týmy budou mít lepší příležitosti k inovacím i nové možnosti plynoucí z přístupu k datový analýzám, a budou tak vyvíjet ještě kvalitnější řešení a služby. Díky oběma zavedeným značkám, větší geografické diverzifikaci a přístupu k širší uživatelské základně bude spojená firma připravena využít příležitosti k růstu, které vidíme po celém světě,“ doplnil Vlček.
Spojení dvou kyberbezpečnostních gigantů přinese strategické a finanční výhody. Například urychlení transformace spotřebitelské kybernetické bezpečnosti s více než 500 miliony uživateli. Nebo spojení silné stránky společnosti Avast v oblasti ochrany soukromí a silné stránky společnosti NortonLifeLock v oblasti ochrany identity, čímž vytváří široké a vzájemně se doplňující portfolio produktů, přesahující základní zabezpečení.
Dalšími bonusy fúze bude posílení geografické diverzifikace a rozšíření segmentů Small Office Home Office a Mikrobyznys. Dalě dojde k uvolnění významné hodnoty díky synergiím ve výši přibližně 280 milionů dolarů s dalším potenciálem růstu díky nové reinvestiční kapacitě pro inovace a růst.
Spojí se dva silné a zkušené manažerské týmy s expertizou ve spotřebitelském segmentu.
Fúze rovněž vylepší finanční profil kombinované společnosti díky úsporám z lepší škálovatelnosti, dlouhodobému růstu, úsporám nákladů s možností jejich reinvestice a silnému cash-flow podporovanému silnou rozvahou. Očekává se, že během prvního celého roku od dokončení fúze dojde k dvoucifernému nárůstu upraveného zisku na akcii a v dlouhodobém horizontu k dvoucifernému růstu tržeb.
Vlček prezidentem, Baudiš do představenstva
Po dokončení transakce zůstane generálním ředitelem generální ředitel společnosti NortonLifeLock Vincent Pilette.
Finanční ředitelkou zůstane finanční ředitelka společnosti NortonLifeLock Natalie Derse.
Očekává se, že generální ředitel společnosti Avast Ondřej Vlček nastoupí do funkce prezidenta společnosti NortonLifeLock a stane se členem představenstva společnosti NortonLifeLock.
Kromě toho se očekává, že Pavel Baudiš, spoluzakladatel a současný člen představenstva společnosti Avast, se stane členem představenstva společnosti NortonLifeLock jako nezávislý ředitel.
Po dokončení fúze bude mít spojená společnost dvě hlavní sídla, a to v Tempe v Arizoně a v Praze, a zachová si významné zastoupení v České republice. Spojená společnost bude kótována na newyorské burze NASDAQ.
Jako finanční poradce společnosti NortonLifeLock působí společnost Evercore a právními poradci jsou Kirkland & Ellis LLP a Macfarlanes LLP. Jako finanční poradci společnosti Avast působí UBS a J.P. Morgan Cazenove a právním poradcem je White & Case LLP.
Společnost Avast je globální lídr v oblasti digitálního zabezpečení a ochrany soukromí se sídlem v Praze. Svým více než 435 milionům uživatelů nabízí produkty pod značkami Avast a AVG, které je chrání před hrozbami na internetu i těmi, které přibývají v prostředí Internetu věcí (IoT).
Síť Avastu pro detekci hrozeb je jednou z nejpokročilejších na světě a díky technologiím strojového učení a umělé inteligence dokáže odhalovat a zastavovat útoky v reálném čase. Bezpečnostní produkty Avastu pro mobilní zařízení, Windows a Mac se pravidelně umisťují na předních místech žebříčků a získaly certifikace od institucí jako VB100, AV-Comparatives, AV-Test, SE Labs a dalších.
Avast je členem mezinárodních uskupení jako jsou koalice Coalition Against Stalkerware, iniciativa No More Ransom nebo organizace Internet Watch Foundation.
Výsledky Avastu za letošní první půl rok
Hlavní finanční ukazatele:
- Dobrá celková výkonnost v souladu s očekáváním představenstva firmy
- Upravený objem fakturace (billings) dosáhl výše 482,7 mil. USD tedy vzrostl o 2,9 % při aktuálních měnových kurzech (organický růst 0,9 %)
- Upravené tržby činily 471,3 mil. USD tedy vzrostly o 8,8 % při aktuálních měnových kurzech (organický růst 10,4 %)
- Upravené tržby ze segmentu Consumer Direct vzrostly na 401,6 mil. USD, tedy o 15 % při aktuálních měnových kurzech (organický růst 13,9 %)
- Upravený ukazatel EBITDA vzrostl o 11,9 % na 270,2 mil. USD; upravená EBITDA marže činila 57,3 % (nárůst o 159 bazických bodů)
- Konečná dividenda vyplacená v červnu 2021 byla ve výši 11,2 centů na akcii; celková dividenda za rok činila 16,0 centů na akcii, což představuje nárůst o 8,8 %
Hlavní provozní a strategické ukazatele:
- Za prvních šest měsíců roku 2021 se počet platících zákazníků v segmentu Consumer Direct zvýšil o 1,5 % na 16,72 mil. Průměrný podíl licencí na zákazníka (APPC) vzrostl o 0,8 % na 1.42, průměrný podíl tržeb na zákazníka (ARPC) o 4,4 % na $47.61.
- S rostoucí dynamikou konkurenčního trhu se investice znovu zaměřily na marketingové a další iniciativy v oblasti top-of-the-funnel, které mají podpořit zapojení, získání a udržení zákazníků, což bude ve střednědobém horizontu vyžadovat vyšší úroveň investic.
- Míra udržení zákazníků pro segment stolních počítačů byla na úrovni 69 %, což je o 4 procentní body více od IPO, a to díky strategiím společnosti Avast pro udržení zákazníků. Obnovení licencí v prvním pololetí zaznamenalo pouze mírné zhoršení v kohortě „Covid“ a vykazuje znaky dalšího možného zlepšení.
- Nabídka služeb na ochranu soukromí byla dále vylepšena. Služba AntiTrack těžila z přepracování uživatelského prostředí. Služba BreachGuard byla vylepšena o funkci „Identity Assist“, která nabízí řešení proti krádeži identity a asistenci při podvodech.
- Pokračovala úspěšná realizace globální růstové strategie, kdy se zvýšil počet zákazníků v segmentu stolních počítačů jak na zavedených trzích, tak v cílových málo penetrovaných zemích, včetně Ukrajiny o 17 %, Ruska o 7 % a Mexika o 5 %.
- Uvedení inovativního integrovaného řešení Avast One na trh je plánováno na druhou polovinu letošního roku v souladu s očekáváním.
- Společnost Avast pokračovala v rozšiřování své nabídky pro malé a střední podniky prostřednictvím produktových inovací, zejména uvedením nového řešení Avast Business Hub, nejmodernější integrované bezpečnostní platformy.
- V rámci rozvoje své obchodní strategie v oblasti identity společnost Avast jmenovala dva vedoucí pracovníky: nového senior viceprezidenta a generálního manažera pro identitu Charlese Waltona a globálního ředitele pro firemní rozvoj Paula Cartera.
- Představenstvo firmy zřídilo novou komisi pro bezpečnost a ochranu soukromí, která zajišťuje dohled nad strategií skupiny v oblasti bezpečnosti informací, bezpečnosti dat, správy dat a správy ochrany soukromí.
„V souladu s očekáváním představenstva s potěšením oznamujeme, že výsledky skupiny za první pololetí roku 2021 jsou silné, a to i při porovnání s dobrými výsledky z předchozího roku. Skupina dosáhla dvouciferného organického růstu tržeb a udržela si vysokou úroveň ziskovosti s upravenou marží EBITDA na úrovni 57,3 %,“ komentuje výsledky CEO Avastu Ondřej Vlček.
„Do druhé poloviny roku se díváme optimisticky a s očekávanou normalizací trendů ve srovnatelném období předpokládáme opětovnou akceleraci růstu ukazatele objemu fakturací (billings). Podle očekávání plánujeme v druhé polovině roku uvést na trh náš nový vlajkový produkt Avast One a chceme se soustředit na zvýšení zapojení zákazníků, získávání nových a jejich udržení, což si ve střednědobém horizontu vyžádá vyšší investice do výzkumu a vývoje, inovací a marketingu,“ podotkl Vlček.
Výhled organických příjmů skupiny pro letošní rok zůstává na horní hranici 6-8% růstu. Očekává se, že upravená skupinová marže EBITDA v roce 2021 zůstane v porovnání s rokem 2020 zhruba stejná, zejména kvůli zvýšeným nákladům na získávání uživatelů a zákazníků a podstatně vyšším marketingovým výdajům v souvislosti se zaváděním produktu Avast One v druhé polovině roku. Očekává se, že zvýšené výdaje na získávání zákazníků budou pokračovat i v roce 2022, protože společnost rozšiřuje povědomí o své značce a nových vedoucích produktech, jako je Avast One.
Jan Hrbáček