INZERCE

Lighweight Tactical All Terrain Vehicle Dagor, který vyrábí společnost Polaris. Foto: mediální prezentace společnosti Polaris Government & Defense Vehicles

Armáda kupuje pět malých „teréňáků“ za téměř padesát milionů korun

Česká armáda kupuje pět malých otevřených terénních vozidel za téměř 50 milionů korun. Z kupní smlouvy, která je z velké části začerněná, vyplývá, že by tyto vozy měly být určeny pro elitní vojáky z Prostějova, ze 601. skupiny speciálních sil. Dodavatelem je firma z Rakovníka, které do České republiky dováží auta Unimog.

Ministerstvo obrany uzavřelo 14. července smlouvu na nákup pěti malých otevřených terénních pancéřovaných vozidel typu Lighweight Tactical All Terrain Vehicle. Cena zakázky činí 47 612 485 korun s DPH.

Dodavatelem speciální armádní techniky je firma Croy z Rakovníka, která je autorizovaným importérem Daimler AG pro Unimog v České republice, s autorizovaným prodejem a servisem nákladních a užitkových vozidel Mercedes Benz.

Podstatná část smluvních dokumentů byla začerněna, není proto známo, jaká vozidla armáda získá. Z materiálů ale vyplývá, že předávacím místem jsou kasárna 601. skupiny speciálních sil.

„Účelem této smlouvy je pořízením malých otevřených vojenských nepancéřováných terénních
automobilů zajistit mobilitu příslušníků Armády České republiky, plnících specifické úkoly na pozemních komunikacích, polních a lesních cestách, ale i ve velmi náročném terénu (včetně přepravy osob a materiálu pro podporu jednotek AČR) jak v době míru, tak v době krizových stavů,“ lze se dočíst ve smlouvě.

Základní bojové vlastnosti vozidla by měly být:

▣ otevřené vojenské terénní vozidlo s pohonem 4×4, předurčené pro plnění specifických úkolů,
vozidlo je určeno pro standardní přepravu čtyř osob včetně řidiče v souladu s obecnými předpisy,
možnost improvizované přepravy až čtyř osob vně vozidla či v ložném prostoru mimo veřejnou pozemní komunikaci, na demontovatelných či sklopných sedačkách s možností použít ručních zbraní,
▣ naviják a sada pomůcek pro vyproštění a samovyproštění
▣ bojový prostor vozidla je členěn na stanoviště řidiče, spolujezdce, střelce z lafetované zbraně a jednoho střelce, dále improvizovaně možnost přepravy na omezenou vzdálenost dalších čtyř osob,
z důvodu zachování situačního povědomí je vyžadováno otevřené vozidlo s ochranným rámem v horní hemisféře, s lafetou pro montáž zbraně typu kulomet MINIMI 7,62 mm
▣ sklápěcí nebo demontovatelné čelní sklo řidiče se stěrači a ostřikovači
▣ odnímatelná krycí plachta, v přepravní konfiguraci chránící minimálně řidiče a spolujezdce, neomezující výhled do stran a situační povědomí
▣ možnost zakrytí odstaveného stojícího vozidla ochrannou nepromokavou plachtou. Plachta musí mít integrované aretační prvky a musí umožnit zakrýt plně vybavené vozidlo, krycí plachta není součástí vezené výbavy vozidla
▣ potlačené demaskující příznaky (maskování, osvětlení, vyzařování, hluk).


Pro koho jsou tato vozidla určena, tedy poukazuje nejen místo dodání, ale i požadavek na uchycení zbraní.

Armáda totiž požadovala univerzální úchyty pro zbraně typu M-4 s hlavní délky 10“ – 14,5“ včetně příslušenství, HK 417 s hlavní délky 16‘‘ v prostoru stanoviště jednotlivých členů osádky na dosah z jednotlivých sedaček.

V základní konfiguraci tedy musí všichni čtyři členové osádky snadno dosáhnout na svou zbraň uloženou v úchytu, který bude umožňovat snadné a rychlé vyjmutí zbraně. Zbraně budou osazeny variabilním příslušenstvím – optické a laserové zaměřovače, svítilny, granátomety – s vloženým zásobníkem.

Celková hmotnost jednoho vozu může činit maximálně 4 000 kilogramů, přičemž pohotovostí hmotnost činí 2800 kilogramů. Poptávané vozy musí ujet minimálně 600 kilometrů na jednu nádrž. Na pozemních komunikacích by měly umět je minimální rychlostí 110 km/h.

V dalších požadavcích bylo uvedeno brodění minimálně 75 centimetrů bez nutnosti úprav vozidla, světlá výška naloženého vozidla o celkové hmotnosti 4 000 kg je minimálně 330 mm, rádius otáčení maximálně 18 metrů.

V zadávacích podmínkách byl mimo jiné požadavek na přepravu terénních vozů pomocí letounů CASA. Zejména s ohledem na výšku vozidla, po úpravě nevyžadující speciální vybavení, za účelem vjezdu do letounu. Vůz má být přepravitelný společně s dalším vozidlem stejného typu.

Podle zadavatele, armády, lze tolerovat jednoduchým manévrem lehce demontovatelnou střešní konstrukci, sklápěcí čelní sklo za účelem dosažení maximální přípustné nájezdové výšky vozidla 1 450 mm, s možností rychlého zapojení do bojové činnosti osádkou vozidla a bez využití speciálních nástrojů po přepravě.

Specialisté z 601. skupiny speciálních sil by tak měli dostat ověřený lehký terénnní vůz pro podporu boje i rychlý přepad.

Kupní smlouva je ke stažení zde.

Jan Hrbáček