Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna zamítl rozklad společnosti Eurovia CS proti prvostupňovému rozhodnutí ve věci zakázky na první úsek linky D pražského metra. Úřad tak neshledal žádné vážnější pochybení v postupu zadavatele zakázky, kterým je Dopravní podnik hl. m. Prahy.

Spor se týká zakázky na stavební část zakázky na stavbu úseku metra D mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Účastník soutěže Eurovia CS ve svém návrhu namítal nezákonnost jak u zadávacích podmínek, tak v postupu zadavatele. Jednalo se například o údajnou nedostupnost části zadávací dokumentace a její neúplnost, délku lhůty pro podání nabídek, nejasnost vymezení požadavků na prokazování kvalifikace a další nejasné či nepřiměřené požadavky zadavatele.

Úřad v prvostupňovém rozhodnutí z března tohoto roku v rovině rozporovaných skutečností neshledal důvody k uložení nápravného opatření. V podaném rozkladu Eurovia CS rozporovala všechny výroky napadeného rozhodnutí, zejména tvrdila nezákonnost napadeného rozhodnutí, jeho nepřezkoumatelnost, nedostatek důkazů a rozpory s předchozí rozhodovací praxí ÚOHS.

Předseda ÚOHS Mlsna po posouzení všech rozkladových námitek navrhovatele prvostupňové rozhodnutí potvrdil a rozklad zamítl. Pouze jeden z výroků prvostupňového rozhodnutí byl zrušen a tato dílčí část byla věcně posouzena v rámci výroku, kterým byl návrh zamítnut jako celek.

Petr Mlsna ve svém rozhodnutí zdůraznil celkový charakter podaného návrhu, v němž byly tvrzeny četné nezákonnosti zadávacích podmínek, aniž by se navrhovatel jakkoliv snažil o jejich odstranění již v průběhu zadávacího řízení. V rámci vypořádání nepřezkoumatelnosti prvostupňového rozhodnutí uzavřel, že rozsah reakce na konkrétní námitky má být přiměřený jejímu významu a hloubce, nikoliv obsáhlosti.

Mohlo by vás zajímat

Dodal pak, že v otázce nastavení zadávacích podmínek, proti nimž se navrhovatel především vymezoval, má zadavatel velký prostor pro vlastní úvahy a je oprávněn k jejich nastavení v souladu s potřebami realizace veřejné zakázky za dodržení zákonných omezení. „Do zadávacích podmínek, které respektují zákon, jsou přiměřené, objektivní, nediskriminační a pro zadavatele představují určitou racionální kvalitu, není Úřad oprávněn zasáhnout,“ uzavřel předseda ÚOHS.

Úřad už loni v červenci zakázal pražskému dopravnímu podniku předběžným opatřením uzavřít s vítězem tendru smlouvu, dokud řízení u ÚOHS neskončí. Mezi další účastníky soutěže patří Subterra, Hochtief a Strabag.

Jak Ekonomický deník napsal před dvěma týdny, pražští zastupitelé stavbu nové linky metra D schválili. Jako první vznikne úsek z Pankráce na Nové Dvory. Náklady by měly být při započtení inflace zhruba 52 miliard korun. Cenu kritizuje magistrátní opozice z ODS a ANO, její zástupci považují stavbu nového metra za předraženou.

Tomáš Rovný