INZERCE

Logo České pošty na jejím pracovišti v Teplicích. Ilustrační snímek. Zdroj: Wikimedia Commons

Antimonopolní úřad zakázal spojení České pošty s První novinovou společností. Vnikl by monopolní distributor tisku

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže svým prvostupňovým rozhodnutím nepovolil spojení soutěžitelů státního podniku České pošty a části závodu akciovky První novinová společnost. Spojení by podle antimonopolního úřadu vedlo k vytvoření podniku s dominantním postavením, co by mělo za následek podstatné narušení hospodářské soutěže na relevantních trzích. Prvostupňové rozhodnutí není dosud pravomocné a může být proti němu do 15 dnů podán rozklad.

V rámci navrhované transakce chtěla Česká pošta získat možnost výlučně kontrolovat část soutěžitele představovanou částí závodu společnosti První novinová společnost (PNS), která se zabývá zejména doručováním listovních zásilek konečným adresátům.

Po podrobném prošetření parametrů spojení a analýze jeho dopadů na relevantní trhy, úřad dospěl k závěru, že bude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže na relevantních trzích doručování zásilek obyčejného psaní, doručování zásilek adresného direct mailu, doručování zásilek neadresného direct mailu, distribuce předplatného a doručování tiskových zásilek (tj. časopisů) na území České republiky.

„Na trhu doručování zásilek obyčejného psaní a adresného direct mailu by došlo k výraznému posílení dominantního postavení či dokonce k vytvoření zcela monopolního postavení České pošty, neboť z trhu by byl odstraněn jediný významnější konkurent. Na trhu doručování neadresného direct mailu by došlo ke spojení druhého a třetího největšího subjektu, které by mělo za následek ztrátu podstatného konkurenčního tlaku,“ stojí v tiskové zprávě antimonopolního úřadu.

„V distribuci předplatného a doručování tiskových zásilek by spojením došlo k odstranění potenciálního konkurenta. V případě povolení spojení by v důsledku odstranění konkurenčního tlaku z relevantních trhů mohlo dojít ke zhoršení kvality služeb, a především ke zvýšení cen pro spotřebitele,“ doplnil mluvčí úřadu Martin Švanda.

Zákaz spojení soutěžitelů je extrémním opatřením, k němuž sahá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže pouze ve zcela výjimečných případech, u nichž hrozí podstatné narušení hospodářské soutěže na trhu.

Transakce byla oznámena loni 15. října s tím, že ji musí ještě posvětit právě antimonopolní úřad.

Proti spojení části PNS a České pošty podána minimálně jedna námitka. Jedním ze subjektů, který fúzi rozporoval, je společnost Zásilkovna, jak serveru Mediaguru potvrdil loni tiskový mluvčí Kamil Chalupa.

„Podle našeho názoru připravovaná fúze obou společností jednoznačně povede k výraznému narušení hospodářské soutěže v oblasti doručování poštovních listovních zásilek. Spojením dojde také ke vzniku dominantního postavení České pošty na trzích doručování tiskových zásilek a předplaceného tisku,“ zdůvodnil pro Mediaguru Chalupa.

Zásilkovna míní, že důsledkem fúze České pošty a PNS bude zastavení a zvrácení procesu liberalizace poštovního trhu v České republice. Domnívá se, že hlavním cílem liberalizace by mělo být zlepšení kvality zejména poštovních služeb za co nejnižší možné ceny.

„V případě vzniku dominantního postavení České pošty nelze něco takového očekávat. Hlavním poraženým spojení ČP a PNS tak bude v konečném důsledku daňový poplatník,“ dodal Kamil Chalupa. 

„PNS v zásadě prodává tu část společnosti, kterou koupila v roce 2018. Tehdy majetkově vstoupila do společnosti Mediaservis, která se specializovala na distribuci předplaceného tisku a také na distribuci neadresných zásilek. Akvizice následovala poté, co Mediaservis a PNS od ledna 2018 převzaly od České pošty distribuci předplaceného tisku. První měsíce doručování ale provázely problémy, které v průběhu jara 2018 vyústily v dohodu o převzetí Mediaservisu firmou PNS. Už v roce 2018 bylo pro Mediaservis doručování do schránek obyvatel ztrátové, přestože za tento rok ještě společnost jako celek skončila v zisku. O rok později (2019) ale vykázal Mediaservis ztrátu ve výši 91,4 milionů korun,“ napsal před rokem Mediaguru.

Plán koupit PNS letos v březnu neschválila dozorčí rada České pošty.

Ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) počátkem února oznámil, že stát letos zahájí rozsáhlou transformaci České pošty. Během dvou let by se měla rozdělit na státní podnik provozující pobočky, které poskytují základní poštovní a finanční služby, a komerční akciovou společnost nabízející balíkové a logistické služby. Proces má být hotový v roce 2025 a vyjde na víc než osm miliard korun.

První novinová společnost je největším distributorem tisku do prodejní sítě v České republice. Hlavními akcionáři PNS jsou Mafra (37,51 procenta), Vltava Labe Media (35 procent) a Czech News Center (27,02 procenta). Za rok 2020 vykázala ztrátu 175 milionů korun, což bylo o 42 milionů méně než v roce 2019. Tiskem a doplňkovým zbožím zásobuje cca 14 000 prodejních míst v České republice.

(nik)