INZERCE

Analýza: cestovní ruch v Česku sílí

Cestovní ruch v Česku od roku 2014 oživuje. Pomáhá mu také slabší koruna.

Cestovní ruch je pro Českou republiku velmi důležitou oblastí, kterou se Ministerstvo pro místní rozvoj snaží podporovat, jak z vlastních, tak z evropských prostředků. Jaký byl vývoj cestovního ruchu v letech 2013, 2014 a jaké jsou výsledky prvního pololetí roku 2015?

Cestovní ruch můžeme rozdělit na příjezdový cestovní ruch resp. zahraniční návštěvníky, kteří navštívili Českou republiku, na domácí cestovní ruch, v rámci kterého čeští občané cestovali po Česku, a na výjezdový cestovní ruch, u kterého zkoumáme výjezdy občanů České republiky do zahraničí.

Podle agentury STEM/MARK byl příjezdový cestovní ruch v roce 2013 tvořen z 51,6 % jednodenními návštěvníky, 39,1 % zahraničními turisty a 9,3 % tvořili tranzitující návštěvníci. Rok 2014 nepřinesl žádné zásadní změny v relativní skladbě návštěvníků resp. v procentním zastoupení jednotlivých skupin. Jednodenních návštěvníků bylo též 51,6 %, zahraničních turistů 39,2 % a tranzitujících návštěvníků 9,2 %. V absolutních počtech vzrostl podíl všech návštěvníků z 24,73 milionů na 25,66 milionů. Celkový počet zahraničních turistů vzrostl tedy o 3,8 % v porovnání let 2014/2013. První polovina roku 2015 přinesla navýšení v celkovém počtu zahraničních návštěvníků oproti stejnému období předešlého roku o 9,5 % a výdaje zahraničních návštěvníků vzrostly o 5 %, což by bylo možné odvodit nejen od vyššího počtu návštěvníků, ale také od výhodnějšího směnného kurzu české koruny vůči euru či dolaru.

V rámci již předešlých let můžeme hovořit o nárůstu celkových výdajů zahraničních návštěvníků, které vzrostly v porovnání let 2014 a 2013 o pozoruhodných 12,2 %, tedy ze 180 na 202 miliard korun. Pokud bychom přepočítali výdaje hodnotou kurzu z předchozího období, nárůst by byl v roce 2014 o něco nižší, jen o 7,8%. Můžeme tedy konstatovat, že z těchto souhrnných výsledků se České republice daří, přijíždí k nám více návštěvníků a utrácejí u nás více peněz.

Pokud se zaměříme na jednotlivé druhy cestovního ruchu, můžeme vypozorovat několik hlavních znaků a trendů. V rámci jednodenních návštěvníků je největší podíl návštěv z Německa a to přibližně 60 %. Dále následují Slovensko 15 %, Rakousko 14 %, Polsko 10 % a ostatní 1 %. Skladba jednodenních návštěvníků z hlediska státu jejich trvalého pobytu se nijak významně dlouhodobě nemění. Jejich hlavními důvody pro návštěvu ČR jsou nákupy 79 %, volný čas 14 %, obchodní cesta 4 %, návštěva příbuzných a známých 3 % a 1 % tvoří ostatní důvody. Z dlouhodobého pozorování roste významnost nákupů a klesá naopak zájem o jednodenní trávení volného času. Nákupy jsou výrazné především v 1. a 4. čtvrtletí, naopak volný čas během letních měsíců. Nejnavštěvovanější kraje jednodenními návštěvníky jsou Ústecký, Karlovarský, Plzeňský, Jihomoravský a Jihočeský, tedy kraje, které jsou u hranic našeho státu, tudíž jednodenním návštěvníkům nejsnadněji přístupné.

Zcela opačná situace byla v roce 2014 v rámci zahraničních turistů, kteří k nám přijíždějí trávit volný čas. Zde v návštěvnosti krajů vede Praha se 73, 2 %. Za ní s velikým odstupem následuje Karlovarský kraj 10,1 %, dále kraj Jihomoravský kraj 8,2 % a Jihočeský 5 %. Ostatní kraje mají návštěvnost zahraničních turistů pod 5 %, což s sebou přináší otázky, nakolik jsou pro zahraniční turisty atraktivní, jak efektivně jsou propagovány a jaké jsou jejich možnosti ubytování a trávení dovolené. V roce 2014 k nám zahraniční turisté za volným časem nejvíce přijížděli z Německa 17 %, Ruska 10 %, Slovenska 8 %, Itálie 6 %, Velké Británie 6 %, Francie 5% a USA 4 %. Mezi roky 2014 a 2013 vzrostl počet turistů z Itálie, naopak mírně poklesl počet turistů z Ruska a Velké Británie. Hlavním důvodem pro příjezd do ČR byla u zahraničních turistů dovolená, a to u celých 66 %. Dále agentura STEM/MARK uvádí, že 15 % turistů přijelo v rámci obchodní cesty, 12 % z důvodů návštěvy příbuzných a známých, zbývající turisté přijeli z důvodů nákupů a dalších zájmů. Nejčastěji do ČR přijíždějí zahraniční turisté sami a zařizují si vše dle vlastních představ – celých 73 %. 15,1 % turistů přijelo v roce 2014 do ČR se zahraniční cestovní kanceláří a jen pouhých 0,7 % s českou cestovní kanceláří.

Rok 2015 je zajímavý především návštěvou jednodenních turistů z Německa a Rakouska, kterých přijelo do ČR přes 80 % za nákupy. 26 % polských turistů v první polovině roku 2015 přijelo do Česka strávit dovolenou, což je nejvíc ze všech našich sousedů. Naopak občané ze Slovenska vedou v jednodenních návštěvách příbuzných, které udává jako účel své cesty do ČR 11 % Slováků.

Jindřich Chromý