INZERCE

Představení L39- NG- Foto: Omnipol

Aero ukázalo nový český proudový letoun L-39NG představující budoucnost vojenského leteckého výcviku

AERO Vodochody AEROSPACE představilo světu první letoun L-39NG. Roll-out, tedy slavnostní vyjetí prvního předsériového letounu z hangáru, je pro projekt dalším důležitým milníkem, jenž potvrzuje, že  vývoj a výroba nového letounu L-39NG pokračují podle plánu. Dalším krokem je příprava letoun na první let, který by měl proběhnout ještě před koncem letošního roku. První stroj by měli zákazníci získat v roce 2020.

Po dvaceti letech se v České republice představil nový letoun vyvinutý a vyrobený v České republice. V Aeru Vodochody se konalo slavnostní představení letounu L-39NG (New Generation). Pro řadu lidí zabývající se letectvím a českým strojírenským exportem to byla výjimečná chvíle.

„Je to okamžik na který řada z nás čekala velice dlouho a jsem velice hrdý na lidi z Aera, že se vše daří podle plánu a těším se na okamžik, kdy budeme moct řešit prodeje letounu, který už bude mít za sebou všechny zkoušky a zákazníci si ho budou moct prohlédnout v dynamických ukázkách,“ řekl Ekonomickému deníku obchodník Petr Markvart. Navíc podotkl, že o stroj je velký zájem, stejně tak jako o trenažery, které jsou zároveň s letounem vyvíjeny.

Slavnostnímu vyjetí z hangáru – tzv. „Roll-outu“ přihlížela řada významných hostů, vojenští představitelé několika států, již potvrzení zákazníci a potenciální zájemci o letoun spolu s politickými a diplomatickými delegacemi, včetně předsedy vlády České republiky Andreje Babiše.

Aero Vodochody je s celkovým počtem 6.700 proudových letadel historicky největším výrobcem lehkých proudových letounů v Evropě a jedním z největších na světě. Od roll-outu L-159 ale uběhlo již více než dvacet let. „Když jsme v roce 2006 Aero kupovali, firmě se nedařilo dobře a začít vyvíjet nový vlastní letoun nebylo reálné. Proto jsme zvolili strategii, aby Aero budovalo svou pozici jako přímý dodavatel největších světových leteckých výrobců. Zároveň jsme si ale udrželi důležité členy vývojového týmu, abychom zachovali know-how Aera. Jak dnes můžeme vidět, bylo to správné rozhodnutí,“ popsal Marek Dospiva, zakládající partner skupiny Penta Investments.

Podívejte se video z rollloutu

V roce 2016 Aero oznámilo svůj plán posílit svou vojenskou výrobu a vrátit se mezi hlavní světové výrobce cvičných a lehkých bojových letounů. Úspěch nové generace legendárních L-39, letounů L-39NG, je při dosahování tohoto cíle klíčový. „L-39NG představuje budoucnost českého leteckého průmyslu. Staví na kombinaci toho nejlepšího z tradice české letecké výroby s moderními technologiemi a nabízí nejlepší řešení pro výcvik pilotů i pro lehké bojové mise. Již nyní si letoun L-39NG získal velkou mezinárodní pozornost i první zákazníky a komunita uživatelů našich letounů tak dále poroste,“ řekl prezident a CEO Aera Vodochody Giuseppe Giordo.

Strategickým partnerem projektu nového proudového cvičného letounu je Omnipol, česká společnost obchodující s obrannou a bezpečnostní technikou. „Dnešní roll-out je pro L-39NG důležitým krokem. Jsme hrdí, že jsme v červnu 2015 vstoupil do tohoto projektu jako strategický partner a rovnocenný spoluinvestor společně s našimi kolegy z Aero Vodochody Aerospace,“ vyjádřil se prezident společnosti Omnipol Jiří Podpěra.

L-39NG je vysoce efektivní proudový cvičný letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku. Jde o jednomotorový dvoumístný letoun s vyspělým digitálním kokpitem, který zahrnuje sofistikovaný palubní virtuální výcvikový systém a přilbový zaměřovač HMD (Helmet Mounted Display). Letoun L-39NG je klíčovou součástí inovativního konceptu výcviku vyvinutého v Aeru, jenž nabízí nejmodernější vybavení pro pozemní školení, nové učební metody a prostředí a rozsáhlé využívání technologií virtuální reality a umělé inteligence. Letoun L-39NG je navržený tak, aby mohl spolehlivě sloužit desítky let při zachování snadné údržby.

Vývoj letounu L-39NG v posledních dvou letech významně zrychlil, aby bylo možné dodržet termín dodání prvního letounu zákazníkovi již v roce 2020. V roce 2017 začala fáze industrializace a předsériová výroba, ve stejném roce Aero dokončilo dohody se všemi významnými dodavateli a partnery projektu, mezi kterými je 40 českých firem a řada zahraničních společností. Na konci roku 2017 Aero získalo certifikaci pro avioniku a instalaci motoru, plné certifikace nového letounu chce Aero dosáhnout do konce roku 2019.

Aero Vodochody očekává, že celosvětová poptávka po cvičných letounech dosáhne v příštích 10-15 letech až 3.000 strojů. Většina dnes používaných cvičných letounů se blíží ke konci své životnosti, navíc neodpovídají současným požadavkům na výcvik pilotů pro bitevníky čtvrté a páté generace. Konzervativní odhad Aera je, že by v příštích deseti letech mohlo dodat kolem 150 letadel.

Krátce před roll-outem proběhla v Aeru 3. konference uživatelů letounů L-39, na které se sešli zástupci 18 států, které mají zkušenosti s provozováním těchto legendárních cvičných strojů. Většina účastníků konference využila příležitosti zúčastnit se roll-outu a seznámit se s novou generací letounů, která má ambici navázat na úspěchy svého předchůdce.

Historie L-39 NG

V červenci 2014 během leteckého veletrhu ve Farnborough ve Spojeném království představilo Aero koncept nového letounu L-39NG (Next Generation). V uplynulých dvou letech Aero zrychlilo vývoj L-39NG, aby mohlo dodržet plánovaný termín dodání prvních letounů zákazníkovi v roce 2020.

Pro zahájení prací na vývoji nového cvičného proudového letounu to bylo ideální načasování: většina cvičných strojů užívaných letectvy po celém světě se blíží ke konci své životnosti a v příštích deseti až patnácti letech budou vlády těchto zemí hledat nové řešení výcviku. Mezi letouny, které nevyhnutelně zastarávají, je i řada L-39 Albatrosů, legendárních cvičných strojů, které stále létají na všech kontinentech. Proto se Aero rozhodlo vyvinout nový letoun jako odpověď na rostoucí poptávku po cvičných letadlech.

Nový letoun L-39NG může nahradit Albatrosy u jejich stávajících uživatelů, ale může si získat i zcela nové zákazníky. Dva ze tří dosud oznámených zákazníků nového letounu nepatří mezi provozovatele L-39. Pro ty, kteří Albatrosy provozují, Aero připravilo skvělé řešení v podobě L-39CW, tedy modernizace stávajících L-39 pomocí současné avioniky a nového motoru. Motor FJ44-4M od americké společnosti Williams International splnil požadavky Aera na výkon, spolehlivost i provozní náklady pro modernizaci stávajících L-39 i pro zcela nový letoun.

Již několik měsíců po oznámení projektu zvládlo Aero zástavbu motoru FJ44-4M do trupu L-39C. Letoun s trupovým číslem 2626 absolvoval svůj první let již v září 2015. Pod novým označením L-39CW (C jako Cvičný, W jako Williams) v následujících letech prošel všemi zkouškami nutnými pro získání certifikace, kterou úspěšně dokončil v březnu 2018.

Tento postup Aeru přináší hned několik výhod. Zaprvé má připravené okamžité řešení pro současné uživatele zastarávajících L-39. Zadruhé, L-39CW může posloužit k plynulému přechodu z původních L-39 na nové L-39NG. Ve chvíli, kdy definitivně skončí životnost draků původních L-39, provozovatelé L-39CW z nich mohou využít motor Williams, nechat ho zastavět do nového draku L-39NG, a tak si rozdělit náklady na pořízení nových letounů. Zatřetí, velmi podobný koncept L-39CW a L-39NG umožnil Aeru provést některé z testů pro NG již na CW a tím významně zkrátit čas nutný pro certifikaci nového letounu.

V roce 2016 se rozhodlo nové vedení společnosti dát projektu L-39NG absolutní prioritu, aby posílilo svoji pozici mezi světovými výrobci cvičných proudových letounů. V roce 2017 uzavřelo Aero smlouvy se všemi klíčovými dodavateli projektu. Čtyři desítky z nich jsou české firmy, a tak se dá říci, že podobně jako v minulosti není nový letoun produktem jen jedné české firmy, ale celého českého leteckého průmyslu. V loňském roce Aero také dokončilo vývoj letounu a zahájilo montáž trupu a křídel. Montáž trupu úspěšně završilo v srpnu 2018. V souladu s novou strategií firmy se Aero soustředilo také na prodejní aktivity, jejichž výsledkem jsou první tři zákazníci oznámení během roku 2018.

Současný stav projektu

Aero v současnosti staví čtyři letouny, všechny v souladu se standard sériové výroby (proto je označujeme jako předsériové kusy a ne jako prototypy). První a čtvrtý vyrobený letoun budou sloužit k letovým zkouškám, druhý ke statickým zkouškám a třetí k únavovým testům. První let nového L-39NG je očekáván na konci roku 2018, dokončení certifikace by mělo proběhnout do konce roku 2019 a první letouny by měly zamířit k zákazníkům počátkem roku 2020.

L-39NG si dokázal získat velkou pozornost na mezinárodním poli i první zákazníky. Počátkem letošního roku Aero podepsalo kontrakt se Senegalem na 4 letouny a v během leteckého veletrhu ve Farnborough v červenci 2018 oznámilo dohody se dvěma dalšími zahraničními zákazníky. V obou případech jde o soukromé společnosti, portugalská firma SkyTech a americká RSW Aviation projevily zájem o celkem 34 letounů. Aero ale vede jednání s několika dalšími zájemci. Během příštích 4-5 let by tak Aero mělo vyrobit nejméně 38 letounů.

Vlastnosti L-39NG

Letoun L-39NG je moderní a efektivní cvičný typ určený jako jednotný a komplexní prostředek pro plnohodnotný výcvik moderních vzdušných sil. Letoun může zároveň plnit i roli lehkého bitevníku – je vybavený pěti závěsnými body pro nesení výzbroje.

Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení. NG, tedy Next Generation, je zcela nový letoun (90 % dílů draku je nových). Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů.

Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. Letoun L-39NG je navázaný na inovativní výcvikový systém vyvinutý v České republice ve spolupráci s VR Group-LOM Praha. Tento systém umožňuje přizpůsobit trénink skutečnému výkonu nových pilotů, což umožňuje zkrácení doby výcviku a snížení nákladů na přípravu nových pilotů.

 

Základní parametry L-39NG (mohou se lišit podle verze)

 

Rozpětí křídel                                                   9,38 m

Délka trupu                                                      11,70 m

Prázdná hmotnost                                             3 200 kg

Maximální vzletová hmotnost                             5 600 – 5 800 kg

Max. množství paliva v interní nádrži                  1 250 kg

Maximální nosnost podvěsů                               1 640 kg / 3 620 lb

Maximální rychlost                                            780 km/h / 420 KTAS

Maximální dolet bez přídavných nádrží                1,150 NM

Stoupavost                                                      23 m/s / 4,500 ft/min

Tah motoru                                                     16.87 kN / 3,790 lbst

Násobky přetížení                                            +8/-4 g

Jiří Reichl