Experti předpovídají, že v USA nastane hned od prvního dne nástupu prezidenta Donalda Trumpa do úřadu hotová smršť nových zákonů. Zbytek světa by to vedle razantního zvýšení dovozních cel či přímo zákazu dovozu některého zboží mohl poznat i třeba na umělém oslabování dolaru. Slabý dolar prosazuje vedle zvýšení cel Stephen Miran, který by se měl stát šéfem prezidentových ekonomických poradců. Americké ekonomice by pomohlo zvýšení cel. Optimální by bylo, aby jejich průměr dosahoval 20 procent místo dnešních tří. Pro čínské exporty Miran už dříve navrhoval cla 60 procent. Současný stav americké ekonomiky považuje Miran i za důsledek výdajů USA na obranný deštník.
„Nově zvolený prezident Donald J. Trump nebude po inauguraci, která proběhne 20. ledna, ztrácet čas. Hned od prvního dne přislíbil přímo smršť nových iniciativ a politických opatření. Globální trhy stráví první čtvrtletí roku 2025 reagováním na Trumpovu politiku, i když ještě ani zdaleka nebudou jasné její dopady a vedlejší účinky. Velká část klíčových iniciativ Trumpova druhého volebního období, od deregulace a změny zdanění až po fiskální politiku, přitom nejspíš plně nevykrystalizuje dřív než ve fiskálním roce 2026,“ poznamenává hlavní makroekonomický stratég finanční společnosti Saxo John Hardy. Vyjadřuje tak názor mnoha ekonomů.
Nejen cla, ale i oslabování dolaru
Svět se obává hlavně nových Trumpových cel respektive zvýšení těch dosavadních a zavedení nových. Drtivá většina ekonomů se shoduje, že cla či jiné obchodní překážky poškozují vzájemný obchod i spolupráci a v konečném důsledku vedou ke snížení hospodářského růstu. Jinak to ale vidí Stephen Miran, investiční stratég společnosti Hudson Bay Capital Management a kandidát na předsedu Rady ekonomických poradců. Ten má zato, jak napsal americký deník The Wall Street Journal, že k dlouhodobě nepříznivému vývoji americké obchodní bilance, nadhodnocenému dolaru a oslabování průmyslu přispěla i ekonomická a vojenská podpora USA ostatním zemím.
Současná hladina dovozních cel podle něj není nastavena optimálně a americké ekonomice by mohlo pomoci zvýšení celních sazeb. Vyšší cla by zvýšila blahobyt amerických občanů a příjmy státu. Podle Mirana by bylo vhodné, aby se průměrná celní sazba zvýšila ze současných asi dvou (podle jiných zdrojů je to kolem tří procent) na 20 procent. Pokud jde o čínské dovozy, Miran už dříve horoval pro to, aby se na ně uvalila cla ve výši 60 procent.
Potenciální šéf ekonomických poradců ale má ještě jeden nápad, a tím je umělé oslabování dolaru. To by znamenalo zvýhodňování exportů a zdražování dovozu.
Mohlo by vás zajímat
Trumpova vize
Nastupující americký prezident chce ve svém druhém funkčním období podle svých dosavadních proklamací zavést clo ve výši 10 až 20 procent na všechny dovozy a také uvalit 60ti až 100procentní cla na zboží dovážené z Číny. Tím chce získat dodatečné zdroje příjmů do vládní kasy a také chránit domácí průmysl. Tuzemskému průmyslu chce pomoci také snížením daní z příjmu na 15 procent a zrušením některých ekologických opatření, jako třeba zrušením zákazu těžby zemního plynu frakováním.
Dnešní systém cel je v USA velmi diverzifikovaný. Celní sazby, vymezené Harmonizovaným tarifním systémem, se liší prakticky pro každý produkt. Záleží nejen na zemi původu, druhu produktu a jeho složení, ale i místě výroby a dalších aspektech. V současnosti činí průměrná sazba dovozní daně kolem tří procent. Nicméně průměr je průměr, mezi jednotlivými položkami zmíněného celního tarifního systému mohou být velké rozdíly.
Přispěje také odkaz exprezidenta Bidena
Administrativa končícího amerického prezidenta Joe Bidena v úterý podle agentury Reuters dokončila pravidla, která fakticky zakáží provoz osobním a nákladním autům čínské výroby provoz na amerických silnicích. Už v září bylo rozhodnuto o zákazu implementace čínského hadwaru a softwaru do aut prodávaných na americkém trhu. Důvodem jsou obavy z možného zneužití pro špionážní účely. Zákaz pro software má vstoupit v platnost od roku 2027, zákaz hardwaru o dva roky později. Už dříve bylo uvedeno, že je podobné opatření zvažováno i pro drony čínské výroby.