Ekologičtější design automobilů, cíle na využívání recyklovaných materiálů, zákaz exportu nepojízdných vozidel mimo Evropskou unii, likvidace již nadále nepoužitelných vozidel. To jsou některá z plánovaných opatření, která mají zajistit větší udržitelnost evropského automobilového průmyslu. Návrh Evropské komise nyní projednává Evropský parlament. Zatímco část politiků chválí ekologický aspekt legislativy nebo to, že přispěje k větší soběstačnosti sedmadvacítky, další návrh kritizují a označují jej za další překážku pro evropskou konkurenceschopnost.

Změny navrhla Komise již v roce 2023, nyní ji začíná projednávat nové složení Evropského parlamentu. Pravidla mají nahradit dosavadní právní rámec, který řeší, jak nakládat s automobily po ukončení jejich životnosti. Zajistit mají to, že budou vozidla navrhována jako udržitelnější, s lepšími možnostmi oprav a recyklace a že po konci pojízdnosti neskončí mimo Evropskou unii.

Jako důvod Komise uvádí, že výroba vozidel je jedním z průmyslově nejnáročnějších odvětví. Co do potřeby materiálů, je odběratelem číslo jedna, pokud jde o hliník či olovo. A poptávka stále roste. „Každý rok v Evropě skončí životnost více než šesti milionů vozidel,“ uvádí Komise. Velká část z nich se nedočká správné likvidace. A to vede ke ztrátě materiálů a znečištění.

Recyklovatelnost, opravitelnost a vybavení speciálním pasem

Konkrétně Komise navrhuje následující opatření. Automobily by měly být navrhovány tak, aby zapadaly do konceptu cirkulární ekonomiky. Tedy aby mohla být snadno rozebrána, aby nějakou dobu vydržela, mohla být recyklovaná a aby z nich bylo možné zpětně získat materiál. Výrobci mají poskytovat pokyny k výměně a demontáži dílů, vozidla by pak měla být opatřena „pasem“ obsahujícím potřebné informace.

Výrobci by dle nových pravidel měli informovat o množství použitého recyklovaného materiálu. Pro plast stanovuje legislativa pravidla, podle kterých by do roku 2030 měl být alespoň z 25 procent používaný recyklovaný plast. U dalších typů materiálu si Komise nechává otevřený prostor pro budoucí posouzení situace a případné stanovení dalších cílů.

Mohlo by vás zajímat

Pravidla se dotknou i recyklace starých vozidel. Legislativa chce stanovit povinnost „záchrany“ hodnotných komponentů a materiálů z likvidovaných vozidel. Třicet procent plastu z těchto automobilů má být zrecyklováno a ty náhradní díly, u kterých to je možné, by měly být nabídnuté na opravy jiných vozidel. Výrobci by pak měli převzít větší zodpovědnost za vozidla s ukončenou životností prostřednictvím takzvané rozšířené zodpovědnosti výrobce. A to například prostřednictvím financování recyklace v případě, kdy se ekonomicky nevyplatí. Recyklace má být navíc kvalitnější, aby bylo možné materiál znovu použít.

„Dnes je recyklováno asi pětaosmdesát procent, ale kvalita je často špatná. Velké množství materiálu se nenavrátí do ekonomiky, ale je exportováno,“ popsal na jednání výborů Evropského parlamentu pro životní prostředí a pro vnitřní trh Aurel Ciobanu z Generálního ředitelství Evropské komise pro životní prostředí.

Vondra: Muska miluju, ale nechci mu ještě víc pomáhat

Europoslanec Alexandr Vondra by si přál, aby Polsko u soudu EU uspělo. Foto: Kancelář poslance EP A. Vondry

Návrh by si měl podle něj posvítit i na takzvaná mizející vozidla. Tedy automobily, které prostě „zmizí“ ze statistik. Těch je každý rok v Evropě asi tři až čtyři miliony. Buď jsou dále provozovaná nelegálně, nebo jsou vyvezena mimo Evropskou unii. Návrh chce jednak propojit národní registrační systémy a zařadit více inspekcí, jednak chce zakázat export mimo Unii těch aut, která již nejsou způsobilá provozu.

„Navrhovaná opatření by mohla do roku 2035 vygenerovat 1,8 miliardy eur do roku 2035, vytvořit nová pracovní místa a zisky pro odpadový a recyklační průmyslu,“ uvádí Komise. Co do ekologických výhod, odhaduje unijní exekutiva roční pokles vyprodukovaných emisí CO2 o 12,3 milionů tun ročně od roku 2035. Opakované využívání vzácných materiálů má pak přispět k evropské ekonomické bezpečnosti tím, že sníží závislost na dovozech ze zemí, jako je Čína.

Návrh má své příznivce i kritiky. Do druhé skupiny se řadí třeba český europoslanec Alexandr Vondra (ODS/ECR). „Buďme k sobě upřímní, návrh může přinést více škody než užitku,“ řekl na jednání výborů. Návrh podle něj jde „na ruku Číně, Indii a Elonu Muskovi“, recyklační cíle podle něj nejsou realistické. „Miluji Elona Muska, ale nevidím důvod, proč mu nabízet další konkurenční výhodu, což Evropská komise dělá,“ dodal.

Zástupce Komise na to reagoval, že pravidla budou platit pro všechny, kdo dodávají vozidla na evropský trh. A to bez ohledu na zemi původu.

Kdy je vozidlo opravitelné?

Europoslanci evropských „koaličních“ stran návrh vesměs podporují a vyzdvihují důležitost cirkularity. Hovoří však o dílčích změnách v původním návrhu Komise. Litevský Paulius Saudargas z frakce evropských lidovců se například pozastavil nad podmínkami, které když vozidlo splní, je vnímané legislativou jako neopravitelné. Taková vozidla totiž legislativa odlišuje od pouhých ojetých vozidel a požaduje, aby nebyly již prodávány do dalších rukou a byly naopak podrobeny likvidaci.

„Vlastník vozidla, které se stane vozidlem s ukončenou životností, odevzdá vozidlo s ukončenou životností bez zbytečného odkladu do autorizovaného zpracovatelského zařízení,“ uvádí návrh. Automobil je podle návrhu „ekonomicky neopravitelný“, pokud je jeho tržní hodnota nižší než náklady na nezbytné opravy do stavu, který by stačil k získání osvědčení o technické způsobilosti v členském státě, kde bylo vozidlo před opravou registrováno.

„Není žádný důvod považovat tržní cenu jako známku opravitelnosti. Zvážila Komise, že nízkopříjmové domácnosti mohou zaplatit za opravu, ale ne za nové vozidlo?“ ptal se Saudargas.

Na druhou stranu uvedl, že nevidí důvod, proč nestanovit cíle ohledně užívání recyklovaného materiálu i pro další materiály, než je plast.

„Musíme zajistit, že národní opatření nevytvoří překážky na jednotném trhu,“ poukázal zase italský socialistický europoslanec Pierfrancesco Maran, který je stínovým zpravodajem návrhu za svou politickou skupinu. „Musíme najít rovnováhu. Nepřidávat administrativní zátěž,“ doplnil. Přesto jsou podle něj pravidla potřeba — více než osmdesát procent plastu v konstrukci automobilů podle něj putuje na skládky a nerecyklují se ani další materiály. „Musíme vyvinout evropský trh pro recyklaci a znovupoužitelnost materiálů,“ myslí si.

Europoslanci mohou předkládat své pozměňovací návrhy do 19. února. Hlasování na plénu by mělo proběhnout v září letošního roku. Poté bude Parlament o legislativě jednat se zástupci národních vlád.