České dráhy převzaly do své regionální vlakové flotily všechny dosud objednané RegioPantery. Poslední z dodávky 110 dvouvozových a třívozových jednotek tuzemské výroby od výrobce Škoda Group státnímu dopravci doputovaly pře Vánoci. České dráhy o tom informovaly v pátek. „K již dodaným vlakům se v dalších letech přidají zbrusu nové bateriové jednotky stejného jména, na které se mohou těšit cestující v Moravskoslezském kraji,“ uvedly České dráhy.

Jubilejní poslední plně elektrická jednotka má podle společnosti číslo 640.251 a zajišťuje dopravu v Praze a středních Čechách. „Dodání celkem 110 zcela nových elektrických vlaků znamenalo pro České dráhy obrovský skok kupředu v oblasti poskytování kvalitních a spolehlivých služeb v regionální dopravě. Díky RegioPanterům jsme mohli z provozu vyřadit vlaky, které za sebou měly často mnoho desítek let služby a už dávno neodpovídaly standardům moderního cestování na železnici,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

RegioPantery si podle něj cestující rychle oblíbili díky jejich komfortu, kvalitě i spolehlivosti. „Čtyřicet šest dvouvozových elektrických jednotek řady 650.2, šedesát třívozových jednotek řady 640.2. a také čtyři dvouvozové RegioPantery dodatečně osazené trakční baterií v řeči čísel znamená celkem 280 vozidel, které nabídnou pohodlné sedačky skoro 21 tisícům cestujících,“ doplnil.

Elektrické jednotky RegioPanter jsou vybavené klimatizací, palubní sítí Wi-Fi, možností napájení cestovní elektroniky ze zásuvek 230 V 50 Hz AC a USB konektorů. Vlaky disponují prostorem pro umístění invalidních vozíků, kočárků, jízdních kol a dalších objemných zavazadel. RegioPantery jsou vybaveny také evropským vlakovým zabezpečovačem (ETCS) nebo radiokomunikací GSM-R.

Mohlo by vás zajímat

„Dokončením této zakázky pro českého národního dopravce jsme završili jeden z našich nejvýznamnějších železničních projektů posledních let. Měli jsme příležitost stát se součástí zásadní modernizace české regionální železniční dopravy a přispět k tomu, aby více lidí vyměnilo automobily za pohodlné a ekologické vlaky,“ uvedl místopředseda představenstva Škoda Group Tomáš Ignačák.

„RegioPantery v barvách Českých drah si také připsaly jeden důležitý primát. Čtyři jednotky osazené trakčními bateriemi se staly prvními bateriovými vlaky na české železnici. Od poloviny prosince jimi zajišťujeme provoz na vytížené regionální lince Veřovice – Studénka – Ostrava,“ připomněl člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

Jméno RegioPanter podle něj ponese i dalších 15 bateriových souprav, které budou nasazené v Moravskoslezském kraji do provozu v průběhu jízdního řádu 2027.

Nejvíce RegioPanterů druhé generace jezdí v Olomouckém kraji, kde je nasazeno do provozu celkem 27 jednotek. Cestující vozí také v Královéhradeckém, Karlovarském, Plzeňském, Jihočeském, Zlínském, Moravskoslezském, Středočeském kraji, v Praze a také na Vysočině.

Vectrony na mezistátních linkách

Předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec na svém profilu na sociální síti LinkendIn informoval také o postupném nasazování nových lokomotiv Vectron od společnosti Siemens Mobility. „Lokomotivy Vectron obsadily skoro všechny mezistátní výkony Českých drah, jsou v čele vlaků Berliner do Berlína, Hamburku, Kielu a Flensburgu, Metropolitan do Budapešti, Košičan do Košic a vybraných spojů do polské Varšavy,“ uvedl.

Denní běh Vectronů na mezistátních linkách dosahuje podle Krapince desítky tisíc kilometrů. Mezi rekordní výkony podle něj patří například jednodenní oběh na EC Berliner Praha – Hamburk – Praha s 1340 kilometry nebo na EC Košičan Praha – Košice – Praha s 1360 kilometry. „Rozšiřování nasazení našich Vectronů představuje další jasný důkaz rychlé modernizace naší flotily. Už teď se těším na konec roku, kdy k nám dorazí první Vectrony upravené na rychlost 230 kilometrů za hodinu,“ uzavřel Krapinec.