Příprava nového přemostění Vltavy v Praze na Výtoni postoupila do další fáze. Správa železnic vybrala projektanty nového tříkolejného mostu. Ve výběrovém řízení uspěly společnosti SUDOP Praha a Top Con Servis, které podaly nejvýhodnější nabídku ve výši 128,67 milionu korun. Jedná se o další klíčový krok pro zajištění bezpečné a kapacitní železnice nejen na území metropole, uvedla Správa železnic v oznámení pro média.

Projekční činnost začne nejprve průzkumnými pracemi. Předmětem technického řešení budou také nezbytné přeložky inženýrských sítí. Stavba mostu by měla probíhat v letech 2026 až 2029, předpokládané celkové náklady dosahují 3,4 miliardy korun.

Most na Výtoni zajišťuje už více než sto let železniční spojení mezi Hlavním a Smíchovským nádražím. V budoucnu by měl hrát významnější roli také v příměstské dopravě, proto se počítá s jeho rozšířením na tři koleje. Současně zde vznikne nová vlaková zastávka na Výtoni, která usnadní přestup na tramvajové linky.

Železniční most přes Vltavu na Výtoni z roku 1901. Foto: Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Plánovaná životnost nového mostu bude 100 let, jeho výstavba bude znamenat snížení nákladů na údržbu. Díky tříkolejnému řešení vzroste význam spojení mezi smíchovským a vršovickým nádražím, která propojí nová vlaková linka.

Obyvatelé okolních domů jistě uvítají snížení hluku a vibrací z železniční dopravy. Současně zmizí jeden z nejnižších tramvajových podjezdů v Praze, kde kvůli přetržené troleji dochází opakovaně k přerušením provozu. Díky novému mostu navíc vznikne bezbariérově přístupné přemostění Výtoně a Smíchova. Dojde také k propojení páteřních cyklotras v metropoli.

Mohlo by vás zajímat

Projekt nového železničního mostu vzešel z výsledků mezinárodní architektonické soutěže, která probíhala v letech 2021 až 2022. Hlavní město Praha ve spolupráci se Správou železnic v uplynulém roce rozhodly o zachování původní ocelové konstrukce, která bude po vybudování nového železničního mostu pod Vyšehradem sloužit jako lávka pro pěší přes Vltavu v Praze-Modřanech.