Do zadávacího řízení na dodavatele automatických vlaků a dopravního systému pro linky C a D pražského metra za desítky miliard korun se přihlásili dva uchazeči. Jde o konsorcium společností Siemens Mobility a Škoda Transportation a firmu Alstom Czech Republic. Informoval o tom Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP), který veřejnou zakázku vyhlásil v polovině letošního dubna. Tendru předcházelo několik kol předběžných tržních konzultací.
„V další fázi veřejné zakázky probíhající formou soutěžního dialogu DPP posoudí podané žádosti z hlediska splnění kvalifikačních kritérií a vyzve uchazeče, kteří se kvalifikovali k účasti na jednací fázi,“ uvedl tiskový mluvčí dopravního podniku Daniel Šabík. Dodal, že průběh veřejné zakázky monitoruje a na otevřenou soutěž a transparentní výběr dodavatele dohlíží nevládní protikorupční organizace Transparency International.
Předpokládaná cena tendru se pohybuje okolo částky 86 miliard korun. Začátkem listopadu Daniel Šabík Ekonomickému deníku sdělil, že vítěz by měl být známý v roce 2026. Dopravní podnik v rámci tendru plánuje pro linku D a automatizaci stávající linky C nakoupit nový dopravní systém, který bude schopen zajistit provoz plně automatizovaného metra.
Jeho součástí by mělo být i 69 plně automatických vlakových souprav, zabezpečovací zařízení využívající technologii CBTC, bezpečnostní stěny na nástupištích stanic a nový vlakový dispečink pro obě linky. Zakázka počítá s modernizací depa Kačerov a vybavení depa Písnice. Součástí tendru je i zajištění údržby nových vlaků po dobu 35 let, nástupištních stěn a dopravního systému po dobu 25 let.
Mohlo by vás zajímat
Přesný počet vlaků, které bude pražský dopravní podnik potřebovat a nakonec nakoupí, vyplyne podle předešlých informací ze soutěžního dialogu, během kterého uchazeči budou mít za úkol spočítat simulaci provozu na lince C při špičkovém intervalu minimálně 90 sekund a současně zohlednit nároky na servis a zálohu. Obdobně budou počty vlaků ověřeny i pro budoucí linku D.
Agentura ČTK informovala, že v případě nové linky metra D, která propojí Pankrác a Písnici, dopravní podnik podle posledních informací předpokládá dokončení v roce 2031 a plánuje ji spustit už s vlaky bez řidiče. V případě přetížené linky C umožní podle zástupců města a DPP automatizace snížit minimální intervaly z nynějších 115 na 90 sekund.