Zákaz řízení vozidel s celoevropským účinkem, prosazování práv cestujících ve všech druzích dopravy, ale i krize v automobilovém průmyslu se dostala na jednání ministrů dopravy členských států Evropské unie v Bruselu. Výstupy setkání z konce týdne mají být podle českého ministerstva dopravy základem pro další vyjednávání s Evropským parlamentem, ze kterého vzejde konečná podoba předpisů.
Podle informací ministerstva dopravy se ministři shodli mimo jiné na společném znění návrhů předpisů zaměřených na lepší prosazování práv cestujících ve všech druzích dopravy a na zajištění práv cestujících v souvislosti s cestami různými dopravními prostředky.
V legislativní části jednání ministři podle resortu dopravy schválili postoj Rady Evropské unie k návrhu směrnice o zákazu řízení s celoevropským účinkem. „Tato směrnice umožní uložit zákaz řízení platný v celé EU, pokud řidič spáchá závažný dopravní přestupek v jakémkoliv členském státě EU. Přijetí tohoto předpisu v budoucnu může výrazně zvýšit bezpečnost na silnicích v České republice i v rámci Unie,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
K právům cestujících Kupka poznamenal, že Česko vítá důraz na práva osob se zdravotním hendikepem a sníženou schopností pohybu. „Návrh přinese rovněž více jistoty pro cestující, kteří nakupují letenky přes zprostředkovatele,“ dodal ministr dopravy k návrhu nařízení o právech cestujících v souvislosti s cestami různými dopravními prostředky a u návrhu nařízení o prosazování práv cestujících ve všech druzích dopravy.
Mohlo by vás zajímat
Ministři dopravy řešili i návrh České republiky a Itálie týkající se evropského automobilového průmyslu, Ekonomický deník o něm informoval. Evropská komise musí podle Kupky přijít s jasným plánem, jak zajistit, aby český, respektive evropský automobilový průmysl, zůstal konkurenceschopný.
Ministr zároveň navázal na nedávný telefonát premiéra Petra Fialy (ODS) s předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou. „Jasnou prioritou pro Českou republiku je v tuto chvíli odložení kontraproduktivních sankcí pro výrobce vozidel za nesplnění limitů CO2 v roce 2025. Pokuty by evropské automobilky jenom oslabily. Proto jim chceme zabránit,“ zmínil Kupka. Společnpou iniciativu podle něj podpořil i německý ministr dopravy Volker Wissing.
„Evropská komise přislíbila akční plán na podporu automobilového průmyslu a zahájí strategický dialog s hlavními aktéry již příští týden. Jako Česká republika budeme i nadále prosazovat rozumná opatření, která podpoří evropskou konkurenceschopnost,“ doplnil k tomu Kupka.
Ministerstvo dopravy upozornilo, že se v rámci Rady uskutečnila i politická rozprava k právům cestujících v letecké dopravě. „Snahou této diskuze je znovu nastartovat projednávání legislativního návrhu, který je na stole již od roku 2013. Z pohledu České republiky je nutné dosáhnout dohody, která bude dostatečně chránit práva cestujících, zatímco bude co nejméně ohrožena konkurenceschopnost evropských leteckých společností,“ informovalo ministerstvo.
U návrhu směrnice zaměřené na kombinovanou dopravu podle resortu vzali ministři na vědomí pokrok v přípravě. Rozvoj kombinované dopravy považuje podle úřadu Česko za zásadní pro přesun nákladu ze silnic a pro snižování emisí z nákladní dopravy. „Současná právní úprava je zastaralá a příprava nového předpisu je komplikovaná,“ uvedlo ministerstvo dopravy.