INZERCE

Český autoprůmysl ovládají zahraniční firmy. Nebezpečná závislost, tvrdí ekonomický geograf

 

Ono je to vlastně každému jasné. Zájmy investorů se ne vždycky shodují se zájmy tuzemského  hospodářství. Takže – co s tím?

Výroba vozidel je pro český průmysl v současnosti významnější, než kterýkoliv jiný obor. Firmy tu vloni utržily skoro bilion korun. Hlavně nízké náklady sem přitahují i miliardové investice ze zahraničí. Jenže české firmy často nedokážou využít zahraniční know-how pro svůj další rozvoj. “Nereinvestovaný zisk, který neustále roste, nezůstává u nás, centrály si ho stahují do mateřských firem. V rámci evropských a světových výrobních sítí jsme se dostali do podřadného postavení a současný stav automobilového průmyslu ve světě nenahrává změně,” upozorňuje Petr Pavlínek, který se problematice roky věnuje na Katedře sociální geografie a regionálního rozvoje, Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy.

Zvýšená konkurence, přísnější požadavky na kvalitu, tlak na ceny i spolehlivost. To jsou naopak jedny z hlavních pozitivních přínosů zahraničních investic na tuzemský autoprůmysl. Asi nejvíc vidět jsou ale tisíce nových pracovních míst. Jenže Pavlínkova studie zdůrazňuje, že právě tyhle pozice jsou často nekvalifikované a špatně placené. Do vyšších pater dodavatelského řetězce se ale české firmy protlačí spíš výjimečně.

“Ukazuje se význam dlouhodobých investic do vzdělání, především podpora učňovských oborů, aby do Česka zahraniční investoři přicházeli proto, že máme vysoce kvalitní a kvalifikovanou pracovní sílu, ne proto, že jsme nejlevnější,” nastiňuje možné řešení Pavlínek.

Existují ale už i firmy, které naopak v Česku špičkové profesionály našly. A dál do nich investují. Od roku 2013 funguje třeba vývojové centrum společnosti Valeo v pražském Hloubětíně. Tady na parkovišti učí auta, jak bez pomoci člověka zaparkovat. Inženýři tu ale taky vymýšlejí systémy aktivní bezpečnosti. Prostory ani 300 zaměstnanců hloubětínského centra ale už nestačí. Firma tak ještě letos otevře nové výzkumné centrum za 600 milionů korun v pražské Hostivaři.

„Naším cílem je ještě více posílit pozici pražského R&D centra v rámci skupiny Valeo a zapsat Českou republiku na světovou mapu vývoje autonomních aut jako evropské „Silicon Valley,“ “ nastiňuje svou vizi Gábor Iffland, ředitel komunikace společnosti.

Podle čísel České národní banky (nejnovější dostupné jsou za rok 2014), už do Česka poslaly zahraniční firmy v přímých investicích do automobilového průmyslu přes 260 miliard korun (výroba přívěsů, návěsů a motorových vozidel kromě motocyklů).

Letošní rok byl Asociací malých a středních podniků vyhlášen Rokem řemesel. Zaměstnavatelé tak chtějí podpořit změnu vzdělávacího systému a klást větší důraz právě na technické vzdělávání. Rádi by viděli změnu financování technických vysokých škol i regionálního školství. Víc techniky by se taky podle nich mělo objevit už v mateřských školách.

Vanda Kofroňová