INZERCE

Broušení kolejnic specializovaným vlakem Speno. Foto: PKP PLK

Kvůli plánované „dvoustovce“ mezi Varšavou a Trojměstím brousí a leští koleje

Kromě rozsáhlých investičních prací jsou na polské železniční síti prováděny také údržbové práce, které zajišťují dobré jízdní parametry. Jedna z takových prací probíhá na důležité trase spojující Varšavu s Trojměstím (Gdaňsk, Sopoty a Gdyně – pozn. red.). Speciální stroj Speno brousí kolejnice pro zajištění vysokého komfortu ve vlacích při rychlostech do 200 kilometrů v hodině. Hodnota prací činí téměř 16 milionů zlotých, a to z vlastních zdrojů společnosti PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Na trase Varšava – Trojměstí (nejdůležitějším hospodářským, školským a kulturním centrem v Pomořském vojvodství – pozn. red.) létají v noci jiskry. Speciální vlak Speno obrušuje koleje této trati ve třech provinciích. Stroj váží 270 tun a je dlouhý asi 80 metrů. Měřicí zařízení instalovaná v tomto specializovaném vlaku nejprve zkoumají povrch kolejnic.

Dále přicházejí na řadu speciální brusné kameny, které provádějí broušení, aby obnovily tvar kolejnice a odstranily případné vady způsobené jejich intenzivním používáním. To je nejpozoruhodnější část provozu stroje, protože jsou v ní vidět celé kaskády jisker. Tlak a úhel zařízení se určuje s velmi vysokou přesností. Stroj Speno může pracovat bez výrazného omezení vlakové dopravy, protože práce se provádí v noci, kdy jezdí méně vlaků.

Broušení kolejnic na železniční trati spojující Varšavu s Trojměstím je jednou z činností prováděných po celé zemi v rámci údržbových prací, které mají zaručit dobré parametry infrastruktury pro nadcházející roky. Práce jsme zahájili v květnu. Stroj vzlétl ze stanice Tczew a provedl broušení kolejí a výhybek do stanice Prabuty v Pomořanském vojvodství. V současné době probíhají práce v Mazovském vojvodství. Vlak Speno začal brousit kolejnice ze zastávky Świercze směrem na Mławu a již míří do stanice Działdovo. Provede práce na celém úseku trati ve Varmijsko-mazurském vojvodství – přes Działdowo a Iławu pro stanici Susz.

Trať vedoucí z Warszawy Wschodnia do Gdańsk Główny je dlouhá cca 320 kilometrů a skládá se ze dvou kolejí. Celkem bude do poloviny prosince přebroušeno a vyleštěno 450 kilometrů jednokolejných tratí a 136 výhybek. Díky pracím společnost PKP Polskie Linie Kolejowe zajistí plynulou jízdu vlakem rychlostí až 200 kilometrů v hodině, což se promítne do většího komfortu cestování.

Broušení kolejnic také umožňuje snížit dopad železnice na životní prostředí, protože vlaky projíždějí po leštěných kolejích mnohem tišeji.

(nik)