INZERCE

Branický most při zátěžové zkoušce. Zdroj: Správa železnic

Branický most se otevřel vlakům. Vyšší kapacita vyšla na 2,6 miliardy korun

Na pražský Branický most se vrátily vlaky. Ve čtvrtek v podvečer na něm Správa železnic zahájila dvoukolejný provoz. Most využívají podle státní organizace zejména nákladní vlaky, ale kvůli přestavbě smíchovského nádraží a plánované rekonstrukci mostu na Výtoni poslouží také vlakům mířící z Prahy do Berouna a dál do Plzně. Náklady stavby, která začala loni v létě, dosáhly 2,6 miliardy korun.

Dvoukolejný provoz pokračuje z mostu také v navazujícím úseku přes Krč na přestavěnou zastávku Praha-Kačerov. „Branický most slouží železniční dopravě v metropoli od podzimu 1964. Šedesáté výročí své existence oslaví v plné síle a konečně i se dvěma kolejemi, pro které byl vybudován. Společně s navazujícím úsekem do Krče tvoří důležitou součást pražské železniční sítě,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Zavedení dvoukolejného provozu předcházela 17. října zatěžovací zkouška. Únosnost nově vybudovaných mostních konstrukcí prověřila podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody dvě historická vozidla, a to motorová lokomotiva Sergej a parní Šlechtična. „Testy prokázaly, že stavbaři odvedli dobrou práci a vlaky mohou začít naplno využívat obnovený most i úsek po novou odbočku na Spořilově,“ zhodnotil zkoušku.

Zátěžová zkouška se uskutečnila 17. října. Zdroj: Správa železnic

Práce na takzvaném mostě Inteligence podle Správy železnic zahrnovaly obnovu kolejového svršku a trakčního vedení, nové je odvodnění a hydroizolační systém. Stavbaři dále vyměnili most přes Údolní ulici, zcela novou podobu získala zastávka na Kačerově. Tu nyní tvoří oboustranné nástupiště dlouhé 230 metrů se zastřešením a novou přístupovou lávkou s výtahem. Traťová rychlost se zvýšila až na 100 kilometrů za hodinu.

Ředitel a předseda představenstva společnosti Metrostav TBR Aleš Gothard popsal, že uvedení druhé koleje na mostě do provozu předcházelo bourání částí stávající konstrukce, zhotovení nové desky, říms a izolací následované technologickými pracemi a sanací železobetonové konstrukce podle stavu jejích jednotlivých částí. Dalšími zhotoviteli stavby byly firmy PORR, Elektrizace železnic Praha a GJW Praha.

Podle Martina Sváška ze Zastoupení Evropské komise v České republice je rekonstrukce Branického mostu další významnou železniční stavbou v oblasti pražské aglomerace, která umožní cestujícím častěji využívat vlak. „Díky rozsáhlým evropským investicím již nejsme dopravní skanzen, ale moderní součást celoevropské dopravní sítě TEN-T,“ zmínil Martin. Míra podpory Evropské unie u stavby činí zhruba 1,5 miliardy korun. Národní financování zajistil Státní fond dopravní infrastruktury.

(teč)