Vláda dnes schválila seznam staveb, na které nebude potřeba dělat nový posudek vlivu na životní prostředí. Slavit tak mohou například u Budějovic, či Frýdku-Místku.
Ministři Sobotkova kabinetu na svém prvním poprázdninovém zasedání schválili konkrétní seznam staveb, na které se nebude vztahovat nový, přísnější zákon o posuzování vlivu staveb na životní prostředí (EIA). Dovršilo se tak několikaměsíční vyjednávání Ministerstva dopravy, životního prostředí a zástupců Úřadu vlády.
Vláda tak potvrdila seznam staveb, které odsouhlasila Evropská komise již v červnu, kdy je ministr dopravy Dan Ťok komentoval slovy: „Rozhodnutí Evropské komise po několikaměsíčním vyjednávání si vážíme. Zachránili jsme stavby, které máme připravené k výstavbě a které mají přímý vliv na občany po celé republice. Můžeme tak pokračovat ve výstavbě dalších více než 120 kilometrů našich silnic a zapojit do nich dál evropské peníze.“
Za oběť jiným důležitým stavbám tak definitivně padla dostavba pražského okruhu, o čemž Ekonomický deník informoval na začátku června v textu Komise nechce „propustit“ pražský okruh do realizace. Ohroženy jsou další stavby.
Vypadá to tedy, že definitivně slaví úspěch „Lex EIA“, tedy speciální zákon, s jehož návrhem původně přišel Svaz podnikatelů ve stavebnictví. Lex EIA přišel s „fíglem“ jak by se dalo nařízení komise – v mezích zákona – obejít. Chopil se ho poslanec Martin Kolovratník a chtěl ho prosadit jako poslanecký návrh zákona. Posléze se koalice domluvila, že zákon má větší šanci na prosazení, když bude navrhnut vládou, což se nakonec stalo v červnu (Vláda chce od EK zelenou pro dopravní stavby. Pražský okruh v seznamu chybí).
Vyjmenované stavby tak pravděpodobně získají výjimku od Evropské komise a nové řízení EIA nahradí rozhodnutí Ministerstva životního prostředí. Stavby by měly být zahájeny příští rok.
Hrozilo zastavení staveb i dalších dotací
Dnes potvrzený seznam staveb je tedy, až na pražský okruh, identický s tím, co již dříve předběžně vyjednal v Bruselu premiér Bohuslav Sobotka.
Ministerstvo dopravy pak k deseti stavbám, které předjednal Sobotka s odkazem na důležitost nejen pro Českou republiku, ale i pro celou Evropu, jelikož část z nich navazovala na evropskou páteřní silniční síť, přidalo dalších 8 staveb a poslalo je k posouzení do Bruselu. Tamní úředníci ale zamítli všechny stavby. Situace vzbudila velké rozhořčení napříč politickou scénou a také u odborné veřejnosti.
Podle všeho se tak podařilo zažehnat scénář, kdy by Unie v reakci na „lex EIA“ mohla zastavit přísun všech peněz. Ještě v květnu to vypadlo, že jí už došla trpělivost se státem, který neustále požaduje nějaké výjimky z implementace unijních předpisů . Podle nejčernějších prognóz tedy hrozí, že pokud se nepodřídíme vůli Evropské komise a nezačneme stavby posuzovat podle „nové EIA“, EU nám zastaví nejen příliv peněz na dopravní stavby, ale uzavře kohoutek penězovodu zcela. Podle některých zdrojů by to mohlo být celkem 600 miliard korun.
Seznam prioritních staveb dle vlády:
- D3 Obchvat Českých Budějovic
(D3 0310/I Úsilné – Hodějovice a D3 0310/II Hodějovice – Třebonín) - D6 obchvaty obcí Řevničov, Lubenec, Krušovice
(D6 Lubenec, obchvat; D6 Řevničov, obchvat; D6 Nové Strašecí – Řevničov) - D48 Frýdek Místek, obchvat
- D35 Opatovice – Ostrov
(D35 Opatovice nad Labem – Časy a D35 Časy – Ostrov) - D49 Hulín – Fryšták
- D55 Otrokovice, obchvat JV část
- D11 1106 Hradec Králové – Smiřice
- D1 0136 Říkovice – Přerov
Jiří Reichl
Lex EIA zafungoval, Komise povolí klíčové stavby
Kraj Vysočina podpořil plán na stavbu nových bloků Dukovan
Vláda chce od EK zelenou pro dopravní stavby. Pražský okruh v seznamu chybí
Komise nechce „propustit“ pražský okruh do realizace. Ohroženy jsou další stavby
Dopravní stavby jsou v ohrožení, poslanci viní ministra Brabce, chtěli jeho rezignaci