Vagóny PKP Intercity potáhnou nově lokomotivy domácí provenience Griffin 200. Polské dráhy uvádějí do provozu lokomotivy, které mohou dosáhnout rychlosti až 200 kilometrů v hodině. Aktuálně byla dokončena přejímka 9 z 15 objednaných strojů z produkce gliwické společnosti NEWAG S.A. Celková výše zakázky činí téměř 388 milionů zlotých. Griffiny 200 zakrátko uvidíme i v České republice.
Na začátku roku podepsala společnost PKP Intercity také smlouvu se společností Newag SA na nákup 63 elektrických lokomotiv a v červenci smlouvu na 35 dvojitých pohonů s cílem rozšířit nabídku přepravy na neelektrifikovaných tratích. Jednou z elektrik jsou Griffiny 200.
„Nikdy předtím nebyly vytvořeny polské konstrukce s takovou úrovní technologické vyspělosti, když jde o maximální rychlost, které tato vozidla dosahují. A díky tomu, že jsou lokomotivy vícesystémové, mohou jezdit na železničních tratích napájených různým napětím, a tedy i na mezinárodních trasách,“ uvedl ministr infrastruktury Dariusz Klimczak.
Griffiny 200 budou jezdit na nejvytíženějších polských trasách, mezi Varšavou a Gdyní, Poznaní, Vratislaví, Katovicemi a Krakovem. Po získání povolení k cestování v mezinárodních sítích poputují nové lokomotivy také do Prahy, Budapešti, Vídně a Berlína.
Výroba dalších šesti vozidel je v plném proudu. Každý měsíc je plánováno vyzvednutí dvou vozidel, takže do konce letošního roku budou všechny objednané lokomotivy v vozovém parku PKP Intercity.
Vícesystémové lokomotivy
Nejmodernější vozidla Griffin 200 jsou schopna dosáhnout rychlosti 200 km/h, což umožňuje efektivní využití modernizovaných železničních tratí. Vzhledem k tomu, že lokomotivy jsou vícesystémové, mohou jezdit na železničních tratích napájených různým napětím, které se vyskytuje na mezinárodních trasách. Kromě naší země, kde jsou již schváleny k provozu, budou bloky schváleny také pro provoz v dalších pěti zemích.
Výrobce nejprve zajistí, aby se Griffiny mohly pohybovat po železniční síti v České republice a na Slovensku, a poté v Německu, Rakousku a Maďarsku. Dokumentace schvalující Griffiny pro provoz ve všech výše uvedených zemích má být dodána v říjnu 2026.
Všechny lokomotivy jsou vybaveny evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS úrovně 2, který výrazně zvyšuje bezpečnostní standardy na kolejích. Vozidla mají také systém vzdálené diagnostiky, který umožňuje sledovat provoz lokomotiv v reálném čase, což se promítá do jejich efektivnějšího provozu.
Ještě více Griffinů
Kromě stávající smlouvy dodá NEWAG společnosti PKP Intercity také 63 nových vícesystémových lokomotiv (s opcí na objednání dalších 32) a bude k nim poskytovat servisní služby. Jedná se o první takto velkou zakázku na jednu sérii vozidel v historii PKP Intercity i tohoto výrobce v hrubé hodnotě téměř 2,3 miliardy zlotých.
Probíhají také objednávky na 20 a 46 jednosystémových elektrických lokomotiv řady EU160 Griffin.
Vícesystémový Griffin je první hnací vozidlo z rodiny čtyřnápravových elektrických a dieselových lokomotiv, které svým uživatelům nabízí celou škálu dopravních a technických možností. Lokomotiva je určena k tažení nákladních vlaků o hmotnosti až 3 200 tun rychlostí až 140 km/h a osobních vlaků rychlostí až 200 km/h.
Technické parametry lokomotivy Griffin jsou přizpůsobeny individuálním požadavkům uživatelů. Vyznačuje se vysokou úrovní bezpečnosti, plným vybavením, vysokým komfortem práce strojvedoucího a inteligentním systémem řízení spotřeby energie. Díky své modulární struktuře je Griffin nabízen v několika verzích založených na maximálním počtu společných komponent.
Mezi základní prvky systému Griffin patří motory napájené trakčními měniči na bázi IGTB, palubní diagnostický systém s komplexními vizuálními informacemi a modul pro záznam dat nebo kamerový systém. Lokomotiva je přizpůsobena pro instalaci ERTMS a GSM-R.
Lokomotiva, splňující požadavky EU a UIC, neztratila podle výrobce Newag další ze svých hlavních předností, a to konkurenceschopnou cenu.
(nik)