Společnost Letiště Praha chce rozšířit současný model letištní taxislužby. Hledá provozovatele, který by se postaral o cestují, již nechtějí poskytovat žádné osobní údaje. Pro zájemce 3. září vypsala výzvu k účasti na předběžné tržní konzultace. Lhůta běží do konce měsíce. V současnosti zajišťuje oficiální taxislužbu na Letišti Václava Havla Praha společnost Uber. Pro využití jejích služeb je ale potřeba mít buď nainstalovanou aplikaci, anebo například využít speciální přepážku na letišti.
Ekonomický deník o omezeních, která z toho vyplývají, informoval v sérii článků už dříve. Současnou zakázku Letiště Praha vypsalo jako nadlimitní. Provozovatele a zprostředkovatele taxislužeb a taxi dispečinků společnost oslovuje s tím, že je cílem zajistit obslužnost výhradně takzvaných impulsivních cestujících, kteří nechtějí v rámci současné nabídky taxislužby poskytnout žádné osobní údaje. Jde o jméno, příjmení, datum narození, bydliště či emailovou adresu. „Přičemž v takovém případě příslušná právní úprava umožňuje poskytnout taxislužbu výhradně formou jízdy na taxametr,“ uvedla společnost Letiště Praha ve výzvě k účasti na předběžné tržní konzultaci. Dodává, že nové koncesní řízení předběžně plánuje vyhlásit v nejbližším možném termínu.
V rámci předběžných tržních konzultací (PTK) bude Letiště Praha klást důraz zejména na velikost a kvalitu vozového parku, který musí podle výzvy odpovídat vysokým standardům mezinárodního letiště. „Každý zájemce obdrží podrobnější popis agendy PTK a před schůzkou bude vyžadována jeho příprava na dané téma,“ zmiňuje se také ve výzvě.
Mluvčí Letiště Praha Denisa Hejtmánková k současnému modelu, kde už rok figuruje jako hlavní letištní taxislužba společnost Uber Ekonomickému deníku sdělila, že jsou se službami firmy spokojeni. Dosavadní provoz ale zároveň podle mluvčí ukázal, že určitá minoritní část cestujících na letišti preferuje taxislužbu bez nutnosti poskytovat jakékoliv údaje o své osobě. „Právě proto, abychom pokryli poptávku z tohoto segmentu cestujících, analyzujeme možnosti poskytování takové služby a k tomu účelu nyní vyhlašujeme předběžné tržní konzultace s provozovateli taxislužeb daného typu, tedy na taxametr,“ uvedla.
Dodala, že se jedná o doplňkovou službu stávajícího operátora, která nebude poskytována v prvním pruhu u terminálů. „Tam v souladu se smlouvou zůstává exkluzivně společnost Uber se svými vozy. Přesné místo působení nového partnera je také součástí nastavení optimálního modelu. Veškeré další detaily budou definovány po předběžných tržních konzultacích, které plánujeme uzavřít během září,“ konstatovala mluvčí.
Kritičtí poslanci
Stávající systém si už dříve vysloužil kritiku ze strany některých cestujících. Kritičtí byli i poslanci oslovení Ekonomickým deníkem. Model, kdy je třeba primárně potřeba nainstalovat aplikaci, aby mohl cestující využít službu taxi, není pro řadu lidí příliš komfortní například podle poslance a předsedy sněmovního hospodářského výboru Ivana Adamce (ODS). Cílem by přitom měl být co nejsnazší odjezd z letiště, uvedl v minulosti.
Kritický byl i poslanec a místopředseda výboru pro bezpečnost a člen podvýboru pro dopravu Poslanecké sněmovny Martin Exner (STAN). „Nerozumím, proč nemohou mít přístup na letiště vozy všech taxislužeb a jejich cena nemůže být omezena městskou vyhláškou. Na letišti mohou být i velké cedule, kde bude v cizích jazycích napsáno, kolik má stát maximálně cesta do centra Prahy,“ uvedl.
Společnost Letiště Praha v minulosti ohledně výběru firmy Uber argumentovala tím, že záměrem tendru na oficiální letištní taxislužbu, ze které Uber vzešel jako vítěz, bylo odstranit z procesu objednání a cenotvorby zmiňovaný prvek taxametru. „Pak nezbývají jiné možnosti, než poskytování služby prostřednictvím elektronické objednávky a smluvní přepravy. Rádi bychom celý proces objednání jízdy zjednodušili, nicméně musíme respektovat příslušnou zákonnou úpravu, která poskytování služby těmito prostředky upravuje. Drtivá většina cestujících objednává službu pomocí aplikace Uberu,“ sdělila už dříve Ekonomickému deníku tehdejší tisková mluvčí firmy Klára Divíšková.
Tereza Čapková