Rada Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) udělila České poště ve výběrovém řízení poštovní licenci na dalších pět let. Do tendru se přihlásila pošta jako jediný uchazeč. Na základě udělené poštovní licence bude mít povinnost provozovat nejméně 2900 poboček a poskytovat základní služby, mezi které patří doručování dopisů nebo peněžních poukázek.
„Věřím, že včerejší rozhodnutí Rady zajistí na dalších pět let potřebnou dostupnost základních poštovních služeb pro všechny občany České republiky v potřebné kvalitě i ceně,“ uvedl předseda Rady ČTÚ Marek Ebert.
Mezi služby, které musí Česká pošta povinně poskytovat, patří dodávání poštovních zásilek do dvou kilogramů na území České republiky, poštovních balíků do deseti kilogramů do zahraničí, dodání peněžní částky poštovním poukazem, doručování doporučených zásilek a cenných zásilek nebo bezúplatné dodávání poštovních zásilek do sedmi kilogramů pro nevidomé osoby.
Stejně jako v předešlém období neuložil ČTÚ povinnost České poště vnitrostátně dodávat poštovní balíky do deseti kilogramů a poštovní zásilky do dvou kilogramů pokud jejich rozměry přesahují 35,3 x 25 x 2 centimetrů nebo hmotnost jeden kilogram.
„Výsledky přezkumu prokázaly, že poskytování těchto služeb je zajištěno na trhu za podmínek srovnatelných s požadavky podle zákona o poštovních službách na komerčním základě,“ informoval ČTÚ. Nově pak podle něj nebyla uložena ani povinnost v případě tiskovinových pytlů, a to kvůli změně na úrovni Světové poštovní unie.
Česká pošta prochází transformací, která by měla být dokončena v roce 2026. Státní podnik by měl v té době hospodařit s kladným finančním výsledkem. V rámci transformace by mělo dojít k rozdělení majetku mezi Českou poštu a Balíkovnu, která má převzít logistické a balíkové služby. Poště zůstane pobočková síť a doručovatelé.
V polovině srpna Česká pošta vypsala zadávací řízení na poradce, který by jí měl pomoci s výběrem potenciálního kupce Balíkovny. Půjde o komplexní poskytování poradenských služeb během celého procesu prodeje Balíkovny včetně podpory při oslovení potenciálních zájemců a jednání s nimi.
Prodej Balíkovny by se měl uskutečnit podle informací z výběrového řízení na poradce formou prodeje vítěznému uchazeči, tedy nikoliv formou prodeje přes kapitálové trhy. Konkrétní parametry transakce chce Česká pošta určit až v průběhu procesu přípravy transakce po zmapování zájmu potenciálních investorů.
(teč)