První bateriový vlak RegioPanter Českých drah zamířil na železniční zkušební okruh u Velimi. Kdo měl štěstí, mohl začátkem května výrazné zelené vozidlo zahlédnout na cestě z výrobního závodu Škoda Group v Plzni například v Berouně. Na zkušebním okruhu projde podle tiskového mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského zkouškami, které jsou nutné pro schválení vozidla a jeho nasazení v provozu. K tomu by mělo dojít na konci letošního roku.
Jak Šťáhlavský sdělil Ekonomickému deníku, jedná se o elektrickou jednotku RegioPanter, na kterou byly navíc dosazeny baterie, to by jí mělo umožnit i jízdu na neelektrizovaných tratích, kde nahradí motorové soupravy. Při napájení z baterie je její dojezd plánovaný na 80 kilometrů. Prakticky stejná vozidla, ale bez baterie, jezdí na tratích mezi Berounem a Plzní.
České dráhy nechaly osadit bateriemi už čtyři elektrické jednotky RegioPanter pro Moravskoslezský kraj. Po svém schválení mají od konce roku jezdit na lince Ostrava – Studénka – Veřovice. „V České republice půjde o první nasazení elektrických osobních jednotek, které jsou vybaveny baterií pro provoz na neelektrizovaných tratích. Výhodou je možnost zavést přímé vlaky na linkách, které kombinují elektrizované a neelektrizované tratě,“ uvedl Šťáhlavský.
Mluvčí Český drah také informoval, že pro provoz v Moravskoslezském kraji probíhá aktuálně výběrové řízení na 15 kusů duálních elektro-bateriových vlaků. Předpokládaný objem investice zahrnující pořízení vlaků, vybraných náhradních dílů a servis po dobu 15 let je 3,4 miliardy korun.
Podle předsedy představenstva Českých drah Michala Krapince by se mělo novými vozidly mezi elektrifikovanými i neelektrifikovanými tratěmi jezdit bez přestupu, cestujícím tak odpadne přecházení mezi elektrickou a motorovou soupravou. Díky tomu České dráhy nabídnou přímé spoje například z Krnova nebo Budišova nad Budišovkou přímo do centra Ostravy.
Bateriové jednotky budou mít k dispozici 135 míst k sezení, mají disponovat prostorem pro kočárky a jízdní kola a k dispozici bude také Wi-Fi. Vybaveny mají být zabezpečovacím a komunikačním systémem ETCS a GSM-R. Při napájení z troleje mohou dosáhnout maximální rychlosti 160 kilometrů za hodinu a z baterie 120 kilometrů za hodinu. Jednotky také budou vybaveny systémem rekuperace, který umožní elektřinu vyrobenou při brzdění vracet zpět do trakční sítě nebo do baterií.
(teč)