INZERCE

Dálnice D1. Ilustrační snímek. Foto: ŘSD

Dopravci kritizují zákaz předjíždění na D1

Ministerstvo dopravy rozšířilo zákaz předjíždění nákladních automobilů na další úseky dálnice D1. Mezi Prahou a Brnem tak platí téměř po celé délce komunikace. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) jde o součást snahy zvyšovat bezpečnost a plynulost provozu. Krok resortu kritizuje Sdružení českých automobilových dopravců Česmad Bohemia, podle kterého jde o druhé nejhorší řešení, které svou jednoduchostí překonává pouze plošný zákaz předjíždění zavedený na Slovensku.

Mluvčí sdružení Martin Felix uvedl, že by bylo lepší se inspirovat Německem, kde provoz na tisících kilometrech dálnic reguluje proměnné světelné dopravní značení. „Realita Česka jednadvacátého století je slavnostní přitloukání plechových cedulí. Moderní technologie se nasazují pouze v případech, pokud jde o automatické vybírání pokut za rychlost, za hmotnost, za předjíždění, za všechno,“ poznamenal.

Na konci dubna Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) instalovalo značení, které omezuje předjíždění vozidlům nad 3,5 tuny na úsecích D1 mezi 21. a 90. kilometrem a mezi 112. a 141. kilometrem. Už od loňského podzimu také platí zákaz předjíždění na úsecích mezi 90. a 112. kilometrem a 141. a 182. kilometrem. Ještě dříve se zákaz vztahoval na úsek mezi 183. kilometrem a Brnem.

Kupka informoval, že stávající značky IP18c doplnili také o značku přímo zakazující jízdu v nejrychlejším pruhu pro automobily s nejvyšší přípustnou hmotností nad 3,5 tuny. „Věřím, že toto opatření napomůže tomu, že bude značení zcela jasně viditelné i pro zahraniční řidiče kamionů,“ uvedl na sociální síti X.

Přehled, kde začne na D1 platit zákaz předjíždění pro nákladní vozidla. Zdroj: ŘSD

Podle Felixe bude znamenat cílový stav to, že mezi Prahou a Brnem zůstane třicet kilometrů, kde předjíždění tři pruhy v jednom směru umožní. Nákladní doprava podle něj ročně platí formou mýtného za dálniční síť 15 miliard korun a za to byla na nejfrekventovanějším dálničním úseku vykázána do jediného pruhu. Kamionová doprava se podle něj stala veřejným nepřítelem.

Felix zároveň opakovaně zkritizoval také nedostatek parkovacích míst pro kamiony podél D1 a nedostatečně rozšíření komunikace.

„Pražský okruh je stále v nedohlednu a dopady zkapacitnění dálnice u Brna jsou tak katastrofální, že doslova na několik let dopředu umrtvily tento středoevropský dopravní uzel,“ sdělil Martin Felix. Dodal, že sdružení Česmad Bohemia bude chtít jednat s ministrem dopravy o přesném harmonogramu rekonstrukce D1 a jeho maximálním zkrácení, o počtech míst pro kamiony na odpočívkách a urychlení jejich dostavby a o koordinaci dopravních staveb.

(teč)