Správa železnic se chystá zkraje týdne vypsat tendr na geologické technické práce pro Krušnohorský tunel, který je součástí nového železničního spojení z Prahy do Drážďan. Ekonomickému deníku to potvrdil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Jde už o druhý pokus výběrové řízení vypsat, první tendr zrušil kvůli chybě v zadávacím řízení Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Podle rozhodnutí úřadu nestačilo hledat zhotovitele jen výzvou na podlimitní sektorovou zakázku. Aktuálně ji Správa železnic vypíše jako nadlimitní.
Správa železnic za vypsání tendru s chybným nastavením dostala od úřadu pokutu 30 tisíc korun. Původní tendr odstartovala 10. července loňského roku a firmy měly možnost podat nabídku do 2. srpna téhož roku. Následovalo ale zrušení tendru, práce tak naberou více než devítiměsíční zpoždění. „Nicméně po shodě s německou stranou musíme poznatky z vrtů získat nejpozději do zahájení jejich další vrtné kampaně, tedy do poloviny roku 2025,“ uvedl mluvčí ministerstva. Dodal, že Správa železnic chce data získat v letošním roce v souvislosti s vypsáním nové veřejné zakázky na provedení těchto prací, a to plně v souladu s požadavky ÚHOS.
Vítěz tendru Správy železnic bude muset zajistit mimo jiné realizaci hlubinných vrtů v oblasti Krušnohorského tunelu a dále mělkých vrtů po trase navrhované vysokorychlostní železniční tratě v úseku portál Krušnohorského tunelu – státní hranice CZ/SRN, rekultivaci dotčených pozemků, měření v průběhu vrtných prací, geodetické zaměření, vystrojení vrtů nebo likvidaci vrtů. Terénní zkoušky budou zahrnovat geomechanické a geotechnické zkoušky zemin a hornin, hydrogeologické zkoušky, odběry vody a analýzy vody a geofyzikální měření ve vrtech.
Krušnohorský tunel jako součást přeshraničního úseku vysokorychlostní železniční trati připravuje česká strana společně s německou DB Netz AG. Aktuálně si podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky Správa železnic se zástupci Deutsche Bahn potvrzuje potřebné parametry geologických prací tak, aby byla zajištěna konzistence získaných informací pro práci společného projektanta Krušnohorského tunelu.
Průzkum na německé straně je v procesu už téměř dva roky. Aktuálně společnost Deutsche Bahn k dokončení předběžného plánování nové trati obdržela konečné informace a požadavky z regionu Saské Švýcarsko – východní Krušné hory. Plán výstavby má být předložen Spolkovému sněmu v létě.
Krušnohorský tunel by měl být dlouhý téměř 30 kilometrů, začátek stavby se předpokládá na přelomu roku 2028 až 2029. „Za ministerstvo můžeme dodat, že příprava Krušnohorského tunelu běží velmi intenzivně, a to jak na úrovni ministerstev, tak i provozovatelů infrastruktury. Připravujeme mezistátní prezidentskou smlouvu, běží projektová příprava i komunikace se samosprávami,“ uvedl František Jemelka.
Po dokončení celé železniční trati by měla cesta expresním vlakem z Prahy do Drážďan trvat jednu hodinu. Z Ústí nad Labem do Drážďan pak 24 minut. Smíšený provoz v Krušnohorském tunelu umožní podle Správy železnic převedení až 150 vlaků denně z údolí Labe a výrazně tím přispěje ke snížení hluku na stávající trati.
Krušnohorský tunel je také zároveň pojmenování pro úsek Nového železničního spojení Drážďany – Praha vedoucí z Heidenau do Ústí nad Labem. Novostavba zahrnuje vybudování nového terminálu Ústí nad Labem centrum, rozšíření stávající trati 130 Děčín – Chomutov v úseku Ústí nad Labem – Chabařovice a už zmiňovanou stavbu přeshraničního Krušnohorského tunelu o celkové délce nejméně 26 kilometrů, z čehož se 11,7 kilometru nachází na českém území.
Tereza Čapková