Hlavní město aktualizuje Plán udržitelné mobility, představilo priority, kterými se chce zabývat v rámci dopravních investic v následujících letech. Je mezi nimi stavba tramvajových tratí, projekt metra D, vnitřní Městský okruh, ale i zdražení městského parkování. Celkové předpokládané dopravní investiční výdaje metropole jsou pro roky 2025 až 2026 32,1 miliardy korun, včetně stavby metra D. Do roku 2030 by to mělo být 110,2 miliardy korun.
Prioritou plánu je zároveň dosáhnout na finance z jednotlivých dotačních titulů Evropské unie do roku 2030. Plán aktuálně podle města pracuje s dostupnými finančními prostředky Prahy, které jsou k dispozici, a to bez příspěvku státu. Dopravní záměry město zveřejnilo na veřejném projednání začátkem dubna. Pražští radní by měli materiál projednat do konce května, následně zamíří před městské zastupitele.
„Je nezbytné se dívat na plány a záměry města také z pohledu prioritizace jednotlivých dopravních investic a stanovit jim jasný jízdní řád, protože městský rozpočet není neomezený. Díky tomu můžeme více upnout síly na projekty, které jsou už ve vysoké fázi připravenosti a rozložit si efektivněji v čase záměry, které teprve musí získat od státních úředníků kulatá razítka,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).
Magistrát počítá s tím, že by se Plán udržitelné mobility aktualizoval po dvou letech. Například stavba metra D vyjde Prahu podle plánů v letech 2025 a 2026 na 19,3 miliardy korun, do roku 2030 by to mělo být 56,9 miliardy korun. Investice do průběžné opravy mostů a ulic město vyčíslilo na 12,4 miliardy korun.
Náměstek primátora Zdeněk Hřib také poznamenal, že by si Praha zasloužila, aby vnitřní Městský okruh financoval stát, podobně jako tomu je v Brně. „Jedná se jednoznačně, stejně jako v případě metra D, o stavby celostátního významu. Bohužel se tak zatím neděje,“ zmínil.
Podle Hřiba bude například také potřeba upravit ceny parkovného. „Není udržitelné, abychom parkování ve městě dotovali více, než dotujeme MHD,“ upozornil. Dodal, že za uskladnění soukromého majetku ve veřejném prostoru je nutné zaplatit férovou cenu. Prostoru je podle Hřiba ve městech málo, je velmi cenný a může být využit nejen na parkování, ale také třeba na výsadbu stromů nebo pro hospodské zahrádky.
Pražský magistrát ale představil i další plány. V oblasti rozvoje hromadné dopravy bude hlavní město pokračovat kromě výstavby metra D i v automatizaci metra C, přípravě Terminálu Smíchov, stavbě Dvoreckého mostu, výstavbě tramvajového okruhu, výměně vozového parku za energeticky šetrnější soupravy v souladu s klimatickým plánem města či bezbariérovém zpřístupňování stanic metra.
Další položkou jsou pražské mosty, které jsou často ve velmi špatném stavu. Na řadě je výstavba Libeňského mostu, rekonstrukce se týkají mostů Legií, Palackého, Čechova a Hlávkova. Modernizací v současnosti prochází i Barrandovský most. Chystají se opravy Strahovského tunelu.
Město se chce zaměřit také na rozvoj páteřní sítě cyklostezek a mobiliáře k bikesharingu. Pozornost plánuje Praha nasměrovat také na podpůrná opatření jako je rozvoj dobíjecí infrastruktury pro e-mobilitu, zefektivnění zón placeného stání včetně kontroly a vymáhání pokut za přestupky, snížení dopadů city logistiky nebo optimalizaci sdílených forem mobility.
Rekonstruovat chce Praha také některé z ulic, jde například o modernizaci ulic Jana Želivského a Seifertova. V okolí severojižní magistrály u ulic Legerova a Sokolská se chystá město na zvýšení bezpečnosti. Návrh aktualizovaného Plánu udržitelné mobility pracuje s daty od městských organizací, Středočeského kraje a IDSK, odborů dopravního, ochrany prostředí, evropských fondů a investičního na magistrátu.
(teč)