Výběrové řízení na dopravce, který by měl na území Středočeského kraje a Prahy od roku 2029 zajistit dopravu elektrickými jednotkami na hlavních železničních tratích bude kontrolovat Transparency International (TI). Protikorupční organizace by měla dohlížet na celý průběh tendru až do finálního výběru dodavatele. Uzavření smlouvy mezi Integrovanou dopravou Středočeského kraje (IDSK), společností ROPID a TI už schválili středočeští radní.
Podle Středočeského kraje jde o největší takovou zakázku v historii České republiky, vítězný dopravce by měl pořizovat vlaky za více než 20 miliard korun, se započítáním vozidel z opcí je to dohromady přes 44 miliard korun.
Podle radního Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy Petra Boreckého (STAN) je při přípravě tendru nutné přistoupit k maximální transparentnosti a korektnosti pro omezení rizika napadnutí soutěže třetími stranami. Kraj se chce vyhnout tomu, že by došlo ke zpoždění zakázky, které by mohlo vést k tomu, že by nebyl schopen zajistit přepravu cestujících na páteřních, příměstských linkách. „Na nákladech se budeme dělit s Prahou“, informoval Petr Borecký.
Za služby Transparency International kraj a Praha zaplatí částku do dvou milionů korun bez DPH. Smlouva je podle Středočeského kraje veřejná a dohledatelná online. Protikorupční organizace by na jejím základě měla zajistit monitoring v průběhu přípravy a realizace nabídkového řízení, kontrolovat dodržování zásad transparentnosti a dodržování legislativy při celém procesu výběrového řízení.
Mohlo by vás zajímat
Náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti) upřesnil, že tendr začne Transparency International sledovat už v průběhu přípravy zadávací dokumentace.
„S ohledem na velikost zakázky lze očekávat, že konkurenční boj bude velmi tvrdý. Chceme se proto vyhnout jakýmkoliv pochybnostem o tom, jakým způsobem je tato zakázka zadávána. Jde o budoucí rozvoj regionální železniční dopravy v celé metropolitní oblasti a tyto nové vlaky se stanou také symbolem komfortního a spolehlivého spojení centra Prahy s Letištěm Václava Havla,“ poznamenal Zdeněk Hřib.
Právník a člen správní rady TI Petr Leyer uvedl, že rolí protikorupční organizace je také posílit důvěryhodnost celého procesu v očích dodavatelů a široké veřejnosti a průběžným monitoringem minimalizovat rizika netransparentnosti, nehospodárnosti nebo jiných chybných kroků narušujících integritu soutěže.
Organizátor integrované dopravy IDSK už byl podle ředitele Zdeňka Šponara pověřen přípravou podkladů k zahájení výběrového řízení na zajištění obslužnosti drážní dopravou od prosince 2029 a zahájil předběžné tržní konzultace s výrobci vozidel a potenciálními dopravci.
„Na základě výsledků těchto konzultací bude upravena zadávací dokumentace a bude následně přistoupeno k vyhlášení výběrového řízení na dopravce,“ popsal současný postup Šponar. První velkokapacitní elektrické jednotky (EMU 400) v barvách PID by měly na železniční síť Středočeského kraje a Prahy vyrazit na konci roku 2029.
„Každá souprava by měla umět pojmout zhruba čtyři stovky sedících cestujících a nabídnout vysoký komfort přepravy. V provozu nahradí část starších jednotek řady 471 CityElefant a také starší soupravy tvořené lokomotivou a dvoupodlažními osobními vozy. Kromě toho zajistí nové jednotky provoz na nově elektrizované trati z Prahy do Kladna s novostavbou železnice na Letiště Václava Havla,“ uvedl ředitel ROPID Petr Tomčík. Po dokončení Všejanské spojky a souvisejících staveb by měly být tyto jednotky nasazeny také jako spěšné vlaky na trase z Prahy do Mladé Boleslavi.
(teč)