INZERCE

Oprava železniční trati, Ilustrační foto: Eurovia CS

Výluka Drahotuše – Lipník nad Bečvou se nelíbí dopravcům. Je nutná, adekvátní objízdná trasa neexistuje, zdůrazňuje Správa železnic

Správa železnic (SŽ) spustila v polovině února hlavní výlukové práce na úseku Drahotuše – Lipník nad Bečvou na hlavním železničním koridoru spojujícím Prahu a Brno s Ostravou. S touto výlukou ale zásadně nesouhlasí osobní i nákladní železniční dopravci, kteří proti ní podali rozklad. Podle jejich názoru není aktuálně zapotřebí. Podle Správy železnic je ale nutná, jak uvedla ve vyjádření pro Ekonomický deník, v opačném případě by dopady pro dopravu byly daleko drastičtější.

Sdružení osobních a nákladních dopravců SVOD Bohemia a Žesnad.cz  poukazuje, že výluka má zásadní dopad na železniční dopravce a jejich zákazníky. „Regionální osobní vlaky jsou zcela nahrazeny náhradní autobusovou dopravou, dálkové vlaky nabírají zpoždění a nákladní doprava dotčeným úsekem projede jen s velkými obtížemi. A velký dopad má výluka i na mezinárodní železniční dopravu,” konstatují spolu s tím, že Správa železnic ani nepočkala se zahájením výluky na výsledek správního řízení, přestože věděla, že zmíněná sdružení proti konání výluky podala rozklad. 

Dopravci se v něm domáhají splnění povinnosti Správy železnic při organizaci výluk postupovat v souladu s platnou legislativou. Ta říká, že výluka musí být s dopravci řádně projednána a buď bude nalezena shoda, nebo je Správa železnic povinna postupovat tak, aby dopad na dopravce nepřesahoval přiměřenou míru, přičemž své rozhodnutí musí náležitě zdůvodnit.

Protože není dosud zřejmé, zda Správa železnic postupovala v souladu s platnou legislativou, zrušil na základě doporučení rozkladové komise předseda ÚOHS prvoinstanční rozhodnutí a nařídil nové projednání případu.

Výluka tak aktuálně probíhá, ale není podle dopravců vůbec jisté, zda má právní oporu. Výsledkem dalšího projednávání totiž může být i rozhodnutí o jejím zastavení.

Železniční dopravci v loňském roce podali rozklad proti rozhodnutí o výluce poté, co tehdejší ÚPDI, Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře kdy jeho pravomoci přešly v lednu na ÚOHS, původně nevyhověl jejich žádosti o odložení výluky Lipník – Drahotuše. Výluka, jak už bylo zmíněné, má přitom zásadní dopad na dopravce a jejich zákazníky. Dotčeny jsou také další subjekty, jako jsou města a obce, školy, či firmy, které služeb železniční dopravy využívají.

Stavba na železnici. Ilustrační snímek.Foto: Wikimedia Commons (CC-BY-SA-4.0)

Zákon nařizuje provozovateli dráhy, tedy Správě železnic, aby při rozsáhlých výlukách s dopravci buď dosáhl shody, nebo projednal alespoň dva alternativní scénáře omezení drážní dopravy. To se podle dopravců nestalo.

Pokud se Správě železnic coby provozovateli dráhy nepodaří s dopravci najít shodu, musí ze zákona postupovat tak, aby nepříznivé dopady na dopravce nepřesahovaly přiměřenou míru. Navíc musí svůj postup náležitě zdůvodnit, což se však podle dopravců nestalo. Pravomoci ÚPDI byly v lednu 2024 převedeny na ÚOHS (Úřad pro ochranu hospodářské soutěže) a předseda ÚOHS v rozkladovém řízení shledal, že rozhodnutí ÚPDI není dostatečně zdůvodněné. Nelze z něj například vyčíst, zda Správa železnic postupovala v souladu se zákonem. Proto na doporučení rozkladové komise předseda ÚOHS rozhodnutí zrušil a vrátil celou věc k opětovnému projednání. 

Podle SŽ je výluka ale skutečně nutná, jak zdůraznila pro Ekonomický deník. „Předmětná stavba řeší nevyhovující technický stav trati, a to pomocí výměny železničního svršku a sanace železničního spodku, včetně vybudování nové opěrné zdi v lokalitě Slavíč pro stabilizaci trati,” uvedla s tím, že rekonstrukce problémového úseku Lipník nad Bečvou – Drahotuše má zamezit již opakovaně zaváděným pomalým jízdám. „Pokud by výluka v nejbližších letech neproběhla, bylo by zhruba do 3 až 5 let nezbytné přistoupit k souvislému trvalému omezení rychlosti, do 5 až 7 let provést obnovu izolací a čtyři mostní objekty nyní navržené na rekonstrukci pak do 20 let přestavět v rámci samostatných investic, “ zdůraznila pro ED SŹ.

Správa železnic také upozornila, že rozsah výluk a délku trvání stavby v řešeném úseku neovlivňují pouze přestavby 13 mostních objektů a nové izolace na Jezernických viaduktech. Výrazný vliv na počet dnů nepřetržitých výluk má sanace železničního spodku, tedy stabilizace stávajících náspů. 

Vyšli jsme dopravcům vstříct, říká Spáva železic

Co se týče dalších možností, které dopravci zmiňují, například nabídnout alternativní scénáře omezení drážní dopravy nebo obecně snahu dosáhnout při výlukách shody, Správa železnic ve vyjádření pro Ekonomický deník uvedla, že původní plány počítaly se zastavenými provozy v délce 6 hodin s průjezdem vybraných vlaků. 

„Vyšli jsme vstříc žádosti dopravců a zastavené provozy zkrátili na 4 hodinové, včetně jejich počtu bez průjezdu vlaků. Změnili jsme také organizaci výstavby. To jednoznačně dokládá, že Správa železnic své postupy s dopravci konzultuje a snaží se vždy nalézt řešení,” zdůraznila.  

SŽ také vypracovala dopravní studie průvozu vlaků dotčeným úsekem a následně s dopravci řádně projednala výlukové jízdní řády. „Pro daný úsek na území ČR neexistuje adekvátní objízdná trasa a realizaci stavby s ohledem na technický stav daného seku nelze odkládat do vybudování vysokorychlostních tratí, jak požadují sdružení SVOD a Žesnad.

A Správa železnic se Ekonomickému deníku vyjádřila i  ktomu, proč  nepočkala se zahájením na výsledek správního řízení. Uvedla, že stavba začala podle schváleného Ročního plánu výluk už loni. „Letos výluky navazují na zahájené práce – jejich přerušení by se tak neobešlo bez značných finančních ztrát a dopadů do provozu,” uvedla. 

Návrh plánu omezení na rok 2024 Správa železnic s dopravci projednala 27. 6. 2023 a 18. 7. 2023 předložili ke schválení Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře. K tomuto datu Správa železnic Úřadu doložila veškeré zákonné dokumenty, jak zkonstatovala, ale i nezbytné pro schválení předloženého plánu. Loni 28. listopadu úřad výluky schválil.

Monika Ginterová