Dostavba mezinárodní silnice E65 se komplikuje. Zatímco další úsek z plánovaného spojení severu Evropy s jihem má polská strana už hotový, česká ještě ani nezačala. V plánu je sice spuštění stavby 21 kilometrů dlouhého úseku mezi státní hranicí v Královci a Trutnovem v prosinci, ale je otázkou, zda se tak skutečně stane. Proti stavebnímu povolení podal totiž rozklad ekologický spolek Děti Země. Na konkrétní důvody se Ekonomický deník zeptal jeho předsedy, Miroslava Patrika. Ředitelství silnic a dálnic (ŘDS) chce se spolkem ještě jednat, aby odvolání stáhl.

Rozklad spolku Děti Země přišel nečekaně. Proč až teď, když se brzy má začít stavět i v Česku?

Tak já to nejdříve zrekapituluji. Průběh stavebního řízení pro dálnici D1109 Trutnov – státní hranice ČR/Polsko trval více než rok a měl následující průběh: 1. července 2022 ŘSD zasílá na ministerstvo dopravy žádost, 27. února 2023 Děti Země zasílají vyjádření k žádosti, 12. dubna 2023 ministerstvo dopravy řízení přerušuje a 3. srpna 2023 vydává stavební povolení. Dále 18. srpna 2023 je stavební povolení doručeno a 4. září 2023 Děti Země zasílají blanketní rozklad, který po výzvě ministerstva doplní o důvody.

Proč až teď?

Děti Země zaslaly blanketní rozklad dne 4. září 2023 v zákonné lhůtě po vydání stavebního povolení dne 3.  srpna 2023. Na jeho vydání se čekalo více než rok. Rozklad byl zaslán včas.

Co je tedy cílem, jaké jsou důvody pro rozklad? Nechcete, aby se vůbec stavělo nebo vám jde o jinou trasu?

Cílem rozkladu je rozhodnout, zda stavební povolení bylo vydáno v souladu se zákonem a s ohledem na zájmy ochrany přírody a zda byly nashromážděny všechny podklady, které musejí  být po věcné a právní stránce správné a platné. Předmětem rozkladového řízení není otázka, zda se má stavět předložená trasa nebo jiná trasa.

Miroslav Patrik, předseda spolku Děti Země. Foto: archiv Miroslava Patrika
Podle vás tedy existují opravdu závažné důvody pro tento krok?

Je základní slušností, aby se s našimi námitkami proti stavebnímu povolení nejprve seznámilo ministerstvo dopravy. Více se tak nyní k důvodům vyjadřovat nebudu. Ministerstvo je pak zveřejní na své úřední desce, takže se k nim budou moci zbývající účastníci řízení vyjádřit.

V praxi ale může takový krok znamenat výrazné zdržení celé stavby…

Stavební řízení, které probíhá více než rok, bude pokračovat ve své odvolací fázi do doby, než o rozkladu rozhodne ministr dopravy. Jde o bežný a zákonný postup pro každé správní řízení bez ohledu na žadatele. Každý rozumný investor znalý zákonů tak musí počítat s tím, že jeho žádost nemusí být úplná, takže se řízení přerušuje, a že se řízení mohou aktivně účastnit spolky a majitelé nemovitostí. A to se týká i Ředitelství silnic a dálnic ČR, které si ale zřejmě stále myslí, že pro něho zákony neplatí a může argumentovat nepravdivě, protože má k dispozicici miliardy korun od občanů a také velký politický vliv. Je tedy nutné, aby se mu důsledně a opakovaně připomínalo, kde jsou hranice jeho činnosti.

Mají Děti Země i důvody pro pozastavení dalších staveb? Může se podobná situace mohla opakovat i v dalších případech?

Správní řízení i se svou odvolací fází je běžný postup a může se tak opakovat u jakékoliv stavby. Je tedy jedno, zda se staví dálnice, spalovna odpadů, jaderná elektrárna nebo chemická továrna.

Monika Ginterová