Stavba nové plavební komory Rohatec/Sudoměřice, oprava jezu a úprava navazujícího koryta Radějovky, které prodlouží splavný Baťův kanál o 7 km až do Hodonína, začala. Stavební práce přímo na státní hranici mezi Českou a Slovenskou republikou potrvají více než dva roky. Prodlouženou mezinárodní vodní cestu tak budou turisté moci využívat od plavební sezóny v roce 2026, informovalo ministerstvo dopravy.
„Přípravy trvaly dlouhá léta, což nám dnes symbolicky připomněl i základní kámen, kterým se zahajoval projekt splavnění už v roce 2004. Těší mne, že po 85 letech jsem svědkem toho, že stavíme další, čtrnáctou, plavební komoru Baťova kanálu a že tato vodní cesta dostane novou budoucnost,“ připoměl ředitel Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů, který spolu s hejtmanem Jihomoravského kraje Janem Grolichem, predsedou Trnavského samosprávného kraja Jozefem Viskupičem, starosty Rohatce, Sudoměřic, Hodonína i primátorky Skalice, zahájili stavbu nové plavební komory Rohatec/Sudoměřice, opravu jezu a úpravu navazujícího koryta Radějovky. „Těší mne, že si přijíždějící turisté při trávení volného času na vodě také připomenou slavnou historii této vodní cesty. Dokonce pár set metrů od nás vznikla v roce 1722 první plavební komora v českých zemích, tehdy dřevěné konstrukce,“ dodal Fojtů.
K termínu zprovoznění prodloužené vodní cesty doplil, že se ještě rozšíří stávající přístaviště v Rohatci a Hodoníně. Následovat by pak měl v průběhu několika let velkokapacitní přístav Hodonín.
Stavební práce nicméně na dva roky uzavřou turistickou trasu vedoucí v současné době přes jez i cyklotrasu na pravém břehu Radějovky. „Uzavření bude uskutečněno v první polovině září a bude vyznačena objízdná trasa. Omlouváme se všem turistům za tato omezení, ale věříme, že výsledek naší stavební činnosti bohatě tato omezení vyváží. Naopak veřejnost vůbec neovlivníme pohybem stavební techniky, pro kterou bude vybudována dočasná přístupová cesta vedoucí z hlavní komunikace přímo ke stavbě,“ upřesnil zástupce zhotovitele Tomáš Hrabina. Po dokončení stavby plavební komory bude přejezd turistů a přechod pěších z českého na slovenský břeh Radějovky možný po prvním hospodářském mostě, který bude v rámci stavby kompletně rekonstruován.
Zhotovitelem stavby je SPOLEČNOST BAŤŮV KANÁL, tvořená vedoucím společníkem firmou SWIETELSKY stavební, odštěpný závod Dopravní stavby MORAVA a druhým společníkem Metrostav DIZ.
Stavět se bude současně na území dvou států
Provoz slovenského přístaviště Skalica, které je v současnosti posledním přístavištěm splavného Baťova kanálu na jeho jižním konci, nebude stavbou nijak dotčen. Veškeré práce, které budou vyžadovat snížení hladiny Baťova kanálu, budou prováděny mimo plavební sezonu. Jedná se například o demolici jezu. V průběhu plavební sezony bude před jez umístěno provizorní hrazení a provoz v přístavišti nebude stavbou ovlivněn.
Práce na jednotlivých stavebních objektech budou probíhat postupně. V letošním roce je zahájí vyhloubení stavební jímky včetně hrazení ze štětovnic a po ukončení plavební sezony se začne s demolicí jezu. V příštím roce pak budou probíhat betonáže plavební komory a jezu a průběžně také stavební práce na rozšíření koryta Radějovky směrem k řece Moravě i na obou hospodářských mostech.
Nová plavební komora užitné délky 38,5 m a šířky 5,3 m, tedy obdobných rozměrů jako je tomu u jiných komor tohoto kanálu, vznikne na českém břehu vedle jezu v Sudoměřicích. Ten se současně kompletně opraví. Překoná se spád 2,70 m až na hladinu řeky Moravy. Navazující současné koryto říčky Radějovky se v délce 800 m prohloubí a rozšíří na 6 m, aby mohly lodě bezpečně proplouvat. Tento úsek je hraničním tokem mezi Českou a Slovenskou republikou a stavba tak bude probíhat na území obou států.
Dva současné mosty pro zemědělskou techniku jsou nyní nízké, a proto se postaví nové. Nedílnou součástí jsou rozsáhlá environmentální opatření v podobě přeložky regionálního biokoridoru na české straně, tvořeného vegetačním pásem s drobnou vodotečí. Po dokončení se tak zvýší ekologická stabilita území a zachová či rozšíří biodiverzita území. Nové biotopy budou po čase kvalitativně výrazně převyšovat současnou ekologickou hodnotu biotopů na Radějovce a vyřešena bude dnešní migrační neprostupnost říčky.
Celkové stavební náklady dosáhnou výše 339,8 milionů korun bez DPH, z toho prodloužení vodní cesty s plavební komorou činí 262 milionů korun bez DPH a oprava jezu Sudoměřice 77,8 milionů korun bez DPH. Stavební náklady financuje Státní fond dopravní infrastruktury České republiky. Předpokládané ukončení stavby je plánováno na listopad roku 2025.
(mig)