Je třeba posílit „panevropské rezervační platformy“, řekla Anna Deparnay-Grunenberg, členka Zelených v Evropském parlamentu a zároveň světového dopravního výboru. Připomněla, že ten, kdo si chce rezervovat vlaky v zahraničí online, musí často navštěvovat stránky jednotlivých železničních společností a vše složitě hledat, většinou také v cizím jazyce, upozornil německý dopravní web Bahnblogstelle. Podle političky by se praxe měla změnit.
Letecké společnosti už dlouho sdílejí data s platformami jako Skyscanner a Opodo, kde mohou zákazníci porovnávat ceny a kupovat letenky do destinací v mnoha různých zemích. Pro cestování vlakem existují podobné portály, například Trainline, Omio a Rail Europe. Některé evropské železniční společnosti s nimi ale nechtějí spolupracovat a zadržují údaje o cenách, zpožděních, zrušeních nebo změnách nástupišť. „Obávají se ztráty podílu na trhu a nemožnosti přístupu ke speciálním nabídkám tak volně jako dříve,“ vysvětlila politička.
Například Deutsche Bahn (DB) se ale proti kritice ohrazuje. Mluvčí společnosti uvedl, že spolupráce s poskytovateli služeb, jako je Trainline, který prodává jízdenky pro 270 vlakových a autobusových společností ve 45 evropských zemích, má velký význam. Dodal, že DB spolupracuje na základě „férových podmínek“ a poskytuje „všechny potřebné informace“.
Platformy přesto doufají, že Evropská komise zasáhne. „Brusel musí tuto záležitost konečně řešit,“ zdůraznil Alexander Ernert ze zmíněného portálu Trainline. Některé národní železniční společnosti jsou podle Ernerta proti zveřejňování dat a vyplácení provizí za prodané jízdenky. „Žádný jiný železniční dopravce neklade nezávislým rezervačním platformám na národní a evropské úrovni takový odpor jako Deutsche Bahn,“ kritizoval.
(mig)