Automobilka BMW zahájila nedaleko Sokolova provoz svého nového testovacího a vývojového polygonu – Future Mobility Development Center (FMDC). Bývalá výsypka povrchového dolu se proměnila v inovační centrum zaměstnávající více než sto kvalifikovaných pracovníků. Výstavba stála přes sedm miliard korun. Celý areál funguje v režimu přísného zabezpečení.
Jako první vývojové místo svého druhu ve střední Evropě bude FMDC, do něhož se investovalo 300 milionů eur, hrát klíčovou roli ve vývoji systémů mobility budoucnosti. V rámci BMW Group jde o největší testovací polygon na světě, řekl novinářům mluvčí BMW Group ČR David Haidinger.
Okolní terén nabízí ideální reálné podmínky pro testování vysoce a plně automatizované jízdy a parkování, které doplňují virtuální simulace jízdních situací. Cílem je naučit auta co nejlépe autonomní jízdě, aby se na něj mohl člověk v provozu maximálně spoléhat. Například, aby výrazně pomohly předejít nehodám, které se dějí kvůli nepozornosti řidiče.
„S naším novým vývojovým centrem Future Mobility Development Center jsme vytvořili ojedinělé testovací pracoviště, určené výhradně pro vysoce pokročilé testování automatizované jízdy a parkování až do úrovně 4,” řekl člen představenstva BMW odpovědný za vývoj Frank Weber. Na ploše 600 hektarů se tak podle něho mimořádně flexibilně a efektivně testují všechny možné jízdní situace, které mohou nastat ve městech, na venkovských silnicích i na dálnicích, stejně jako systémy pro automatické parkování. „Naše specialita je taková, že zdejší testovací moduly můžeme absolvovat v plynulé návaznosti bez přerušení rovnou za sebou. Díky tomu jsou naše testy maximálně realistické, spolehlivé a orientované na zákazníka,“ dodal Weber.
Testovací centrum tvoří šest tratí o celkové délce 25 kilometrů, z jihu na sever se vyznačuje převýšením 80 metrů. A právě zásluhou kombinace virtuálních simulací a reálného testování splňuje BMW Group podle představitelů firmy nejvyšší bezpečnostní požadavky svých zákazníků. FMDC v Sokolově doplňuje stávající testovací a vývojové areály BMW, které se nacházejí v Aschheimu u Mnichova, Miramas ve Francii a Arjeplogu ve Švédsku.
Nový testovací polygon umožňuje nejen testování a další vývoj technologických inovací, ale je také podle společnosti příkladem důsledného začlenění nejvyšších standardů ochrany životního prostředí a udržitelnosti do celkové koncepce i realizace. Po celou dobu plánování a výstavby testovacích tratí BMW úzce spolupracovalo se specializovaným ekologickým stavebním dozorem.
„Vytváření elektrické, digitální a udržitelné mobility v BMW Group přesahuje rámec našich vozů. Sledujeme celý hodnotový řetězec, včetně našich vlastních výrobních závodů. Future Mobility Development Center a jeho nabíjecí infrastruktura jsou stoprocentně zásobovány ekologickou elektřinou z obnovitelných zdrojů. Je to další krok k dekarbonizaci našich provozů po celém světě,“ uvedla členka představenstva BMW pro zaměstnance a nemovitosti Ilka Horstmeier.
Kromě využívání zelené elektřiny je areál vybaven inovativním systémem hospodaření s vodou, systematicky se sbírá dešťová a využívá se k zavlažování úseků zkušebních tratí.
V průběhu plánování se zohlednila také ochrana a podpora místní biologické diverzity, v celém areálu se instalovaly systémy pro kontrolu obojživelníků. Ty zajišťují bezpečné přecházení zvířat přes testovací dráhy.
K vybudování areálu se využilo 2,2 milionu metrů krychlových zeminy, která se před tím vytěžila v okolních dolech. Nebyla tedy zabrána žádná další půda, ale recyklovala se plocha, která ležela ladem.
(mig)