Společnosti BMW Group a E.ON se dohodly na první celoevropské spolupráci pro inteligentní domácí nabíjení. Cílem strategické spolupráce je vytvořit Connected Home Charging, ucelený nabíjecí ekosystém, který zákazníkům umožní propojit jejich elektrifikovaný vůz BMW nebo MINI s energetickým systémem jako součást klimaticky neutrální a udržitelné domácnosti. Touto ojedinělou mezisektorovou spoluprací BMW Group a E.ON pokládají základy pro využití potenciálu elektromobilů pro transformaci směrem k výhradnímu využívání zelené energie.

„BMW představuje ‚ultimativní elektrický stroj‘. Pro nás je však e-mobilita mnohem více než jen elektrická jízda: zelená energie, suroviny z udržitelných zdrojů, nabíjení, recyklace – všechny tyto klíčové faktory prosazujeme současně. Společně se společností E.ON uděláme z automobilu inteligentní prvek chytré domácnosti. To přinese větší rovnováhu do soukromého energetického ekosystému s nižšími náklady a lepší uhlíkovou stopou a v budoucnu umožní inteligentní integraci do energetického trhu,“ uvedl k projektu člen představenstva BMW AG zodpovědný za rozvoj Frank Weber.

„V současné době je v E.ONu k dispozici více než 200 automobilů: „Společnosti E.ON a BMW Group jsou již nyní lídry ve svých oborech. Nyní využíváme své silné stránky a jejich spojením vytváříme jedinečný ekosystém pro nabíjení v domácnostech. Tímto způsobem společně nastavíme standard pro elektrifikovaná vozidla, která se v budoucnu stanou součástí trhu s energií, a podpoříme energetickou transformaci,“ doplnil člen představenstva společnosti E.ON SE, odpovědný za oblast zákaznických řešení, Patrick Lammers.

Spolupráce se zaměří na nabíjení v domácnostech, které již nyní jsou a nadále budou nejdůležitějším případem využití pro nabíjení elektrifikovaných vozidel. Delší prostoje také znamenají, že procesy nabíjení v domácnostech jsou obzvláště vhodné pro inteligentní řízení. Komplexní ekosystém, který E.ON a BMW Group společně budují, je přizpůsoben tak, aby posunul domácí nabíjení na novou úroveň. Základním prvkem ekosystému je vytvoření společného rozhraní, které spojuje tři složité a dosud oddělené systémy: BMW Group, chytré domácnosti zákazníků a trh s energiemi.

Mohlo by vás zajímat

Oba partneři společně pokryjí celou šíři ekosystému a každý z nich přispěje svými kompetencemi: BMW Group bude v rámci spolupráce zodpovědná za vozidla a nabíjecí hardware a bude spravovat rozhraní se zákazníkem se zaměřením na jeho potřeby v oblasti mobility. Společnost E.ON bude kromě poskytování instalačních, elektrických a konektivitních služeb v domácnostech zákazníků zodpovědná také za zajištění udržitelných energetických tarifů a přístupu na trh s energiemi, který hraje klíčovou roli v inteligentním řízení nabíjecích procesů.

Kombinace rozsáhlých odborných znalostí obou partnerů by měla zajistit, že vozidlo bez problémů zapadne do infrastruktury domácnosti uživatele a proces nabíjení bude probíhat hladce. Zároveň umožňuje využít výhody vlastní výroby energie – například prostřednictvím solárního systému – a dynamiku trhu s energií ve prospěch zákazníka.

První zákaznická nabídka Connected Home Charging bude k dispozici v několika evropských zemích od poloviny druhé poloviny roku 2023 a položí základy pro hardware a síť jako ucelené balíčkové řešení. Inteligentní řízení nabíjecích procesů bude zpočátku umožňovat dvě varianty: nabíjení optimalizované pro solární energii, které umožňuje využívat co největší množství elektřiny z vlastního fotovoltaického systému domácnosti, a nabíjení optimalizované pro zátěž, které optimálně vyrovnává množství elektřiny dostupné v domácnosti. Kromě většího pohodlí nabízí vývoj a využívání ekosystému zákazníkům také možnost úspory nákladů, zvýšení soběstačnosti domácnosti a optimalizaci uhlíkové stopy.

V následujících letech bude ekosystém důsledně rozšiřován o další výhody pro zákazníky: V druhém kroku to bude nákladově optimalizované nabíjení, které rozšíří propojení plně elektrických vozidel a inteligentních domácností s energetickým systémem. Zákazníci pak budou moci využít cenového vývoje na burzovním trhu s elektřinou díky speciální smlouvě, která jim umožní nabíjet za nízké ceny, kdykoli to bude možné. Tím se maximalizuje efektivita nákladů na nabíjení vozidla. Současně jsou vždy na prvním místě potřeby zákazníka v oblasti mobility – optimální časové intervaly jsou určeny také na základě plánovaného času odjezdu zákazníka a požadovaného dojezdu. Tato možnost bude zákazníkům k dispozici v průběhu příštího roku.

Spolupráce rovněž vytvoří nezbytné podmínky pro umožnění obousměrného nabíjení v budoucnu. Tato technologie umožňuje využívat vysokonapěťovou baterii plně elektrického vozidla jako zařízení pro ukládání energie a později dodávat uloženou elektřinu zpět do vlastní domácnosti nebo do elektrické sítě zákazníka.

(nik)