Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia jednou za čtvrt roku zjišťuje u firem z oboru, jak vidí objemy zakázek pro příští měsíce. Výsledek posledního šetření je prý velmi špatné, očekávání dopravců se propadlo na nejnižší úroveň za poslední rok. Pouze 32 procent dopravců v mezinárodní kamionové dopravě vidí zakázky na půl roku dopředu optimisticky.
Ve vnitrostátním provozu má pozitivní výhled dokonce jen 28 procent dopravců. „Naši členové hlásí velký propad zakázek. Pokles je u některých zákazníků v desítkách procent, a to téměř bez rozdílu v jednotlivých odvětvích. Klesají objemy přepravovaných surovin, dílů a polotovarů pro výrobu, spotřebního zboží i potravin. Automobilky oznamují odstávky výroby, a to znamená pokles přeprav v automobilovém průmyslu,“ upozornil v tiskové zprávě generální tajemník sdružení ČESMAD Vojtěch Hromíř.
Automobilka Škoda Auto podle dnešní zprávy ČTK omezí kvůli výpadkům v dodávkách dílů výrobu. Dotkne závodů se všech tří závodů – v Mladé Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách. Není to jediný případ v oboru. Odstávka v kolínské automobilce Toyota Motor Manufacturing Czech Republic by měla trvat po většinu února. Důvodem odstávky je výpadek subdodávek pro českého dodavatele způsobený epidemií koronaviru v Číně na konci loňského roku.
Veliký pokles očekávání dopravců zaznamenal ČESMAD už na konci října, ale teď je to ještě horší. „Silniční doprava je jasný indikátor pro ekonomiku. Na straně zákazníků je vidět velká nejistota a už se do objednávek propisuje nižší poptávka. Možná vždy neklesají tak tržby, ale zvýšené ceny a vysoká inflace zakrývají nízké objemy přepravovaného zboží. Nečeká nás lehký půlrok,“ doplnil Vojtěch Hromíř.
Výsledky hospodaření silničních dopravců ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku přitom dopadly velmi pozitivně. Okolo 65 procent dopravců v mezinárodní dopravě dosáhlo na zisk z dopravní činnosti. Horší už to bylo ve vnitrostátní dopravě, kde se to podařilo jen 54 procentům. To jsou velmi podobné výsledky jako před rokem.
Nejvíce naopak utrpělo hospodaření dopravních firem v loňském prvním čtvrtletí, kdy se do zisku dostalo jen 49 procent firem v mezinárodním transportu a jen 35 procent dopravců ve vnitrostátním. Hlavní podíl na tomě měl nárůst cen nafty po útoku Rusů na Ukrajinu. Později se situace zlepšila díky palivovým doložkám a dojednanému zvýšení cen se zákazníky.
(red)