INZERCE

Třívozový vlak Českých drah RegioPartner. Foto: České dráhy

České dráhy loni přepravily o 30 procent cestujících více a přiblížily se výsledkům před pandemií

Po dvou letech koronavirové pandemie se loni cestující vrátili do vlaků. České dráhy loni přepravily 157 milionů cestujících, což je 30 procent více než v roce 2021. Přepravní výkon dosáhl 7,7 miliardy osobokilometrů. Lidé tak ve vlacích národního dopravce najezdili o 43 procent více kilometrů než o rok dříve, uvedly České dráhy v tiskové zprávě.

Průměrná přepravní vzdálenost stoupla na 49 kilometrů. Celkové výsledky se přiblížily na dohled roku 2019, tedy době před explozí pandemie covid-19. „Ve 4. čtvrtletí jsme přepravovali už 93 procent cestující ve srovnání s rokem 2019 a přepravní výkon dosáhl 91 procent předcovidového roku. Potvrzuje se také naše sázka na investice do nových vlaků. Tam, kde jsme uplynulé dva roky nasadili moderní soupravy nebo se významně zkrátily cestovní časy, tam se cestující vracejí do vlaků rychleji,“ uvedl generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

Celkové výkony za rok 2022 negativně ovlivnila poslední velká koronavirová vlna na začátku roku. V prvním čtvrtletí tak České dráhy přepravovaly jen 77 procent předcovidového počtu zákazníků. Během roku pak počty cestujících i přepravní výkony rostly a závěr roku se už blížil stavu před pandemií.

„Cestující se nám vracejí ve všech segmentech dopravy, na regionálních linkách, v dálkové dopravě i na mezistátních relacích. Při srovnávání s rokem 2019 však musíme vzít v úvahu i změny dopravců na některých linkách nebo rozvoj integrovaných dopravních systémů,“ vysvětluje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu Českých drah. Podle výsledku veřejných soutěží v krajích v letech 2020 a 2021 totiž přešly některé regionální linky pod jiné dopravce.

Podle statistiky na webu Správy železnic zůstávají České dráhy největším osobním dopravcem na železnici. Loni měly podíl na počtu ujetých vlakových kilometrů 82,65 procenta. S velkým odstupem následuje RegioJet (6,26 %), Arriva (5,16 %) a další dopravci. Silnější konkurence je na trhu nákladní dopravy, jak Ekonomický deník informoval v polovině ledna.

(red)