Kabinet největšího potížisty Evropské unie Viktora Orbána vydal seznam prioritních evropských projektů. Podle serveru railwaygazette.com, hodlá nemalou část finančních zdrojů získat z fondu Evropské unie Connecting Europe Facility 2. V případě úspěchu hodlá vláda využít peníze na železniční projekty v Budapešti, Debrecínu a na ukrajinské hranici.
Fond CEF byl založen v roce 2014 za účelem investic do infrastruktury, dopravy, energetiky, digitálních a telekomunikačních projektů. V současné době se jedná, vzhledem k dlouhodobému napětí mezi Bruselem a Budapeští o jeden z mála finančních nástrojů EU, který může Orbánova vláda využívat. Finance, z Nástroje pro oživení a odolnost a Fondu soudržnosti, jsou totiž podmíněny provedením reforem v oblasti justice, do kterých se Budapešť zrovna nehrne.
Miliarda sem…
Největším a finančně nejnáročnější železničním projektem je zvýšení kapacity jižní železniční linky v Budapešti v hodnotě 364,3 miliardy forintů. Jeden forint rovná se 0, 060 českých korun, přičemž po EU žádá Maďarsko 205,6 miliard HF.
Jižní okruh zajišťuje velké objemy nákladní a osobní dopravy, přes Dunaj navíc vedou tři koridory TEN – T. První etapa modernizace zahrnující ztrojkolejnění přes řeku, byla dokončena, zbývá výstavba tří stanic.
Kromě toho požaduje Maďarsko z programu CEF 2 finanční podporu vy výši 7,5 miliardy forintů na vybudování mostu, který má nahradit současný nevyhovující most Gubasci v jižní části města. Stávajícím mostem vede jednokolejka spojující trať Budapešť – Kelebia – Bělehrad se svobodným přístavem Csepel a blízkými logistickými terminály.
Budapešťský přístav leží jen 450 kilometrů od italského Terstu, je vybaven pro manipulaci se suchým nákladem, kontejnery, rafinovanými ropnými produktu a ropou. V případě nové trati by se jednalo o dvoukolejku a došlo by k obnovení signalizace.
Nejen Budapešť
Maďarsko ovšem není živo pouze Budapeští a hodlá modernizovat dopravní infrastrukturu i mimo metropoli. Z prostředků programu CEF 2 by například rádo investovala 159,5 miliardy forintů do modernizace 46, 8 km dlouhého železničního úseku Debrecín – Nyíregyháza. Realizace projektu by umožnila navýšit současnou rychlost z dosavadních 120 km na 160 km/h.
Dalších 38,7 miliardy forintů z prostředků EU hodná kabinet investovat do modernizace železniční trati vedoucí z Hegyeshalomu na rakouské hranice a do bratislavské čtvrti Rajka. Částka 14,9 miliardy forintů by pak měla posloužit ke zlepšení fungování, intermodálního terminálu na maďarsko–ukrajinské hranici.
Petr Bošnakov