Česká Správa železnic podepsala ve Varšavě memorandum, jehož cílem je rozvoj vysokorychlostní infrastruktury v oblasti Trojmoří. Ambiciózní plány na realizaci 4 500 kilometrů vysokorychlostních tratí (VRT) chce koordinovat se společností Centralny Port Komunikacyjny (CPK), která má u severních sousedů projekt VRT na starosti a projektem Rail Baltica umožňující železniční propojení Finska, Estonska, Lotyšska a Litvy se zbytkem Evropy.
Česká železniční síť bude na tyto budoucí důležité evropské tepny napojena hned dvakrát – úsekem z Bohumína do Katovic a z Hradce Králové do Vratislavi. Se zprovozněním prvního úseku na svém území počítá polská strana v roce 2028. Úsek Bohumín – Katovice by měl začít sloužit cestujícím po roce 2030.
Přitom ještě v listopadu se objevila v médích informace, podle které se na základě prvních výsledků studie proveditelnosti vysokorychlostní trať do Polska nevyplatí. Správa železnic vycházela z analýzy nákladů a přínosů. Podle české definice vynaložených prostředků u dopravních staveb by mělo vnitřní výnosové procento dosahovat hranice pěti procent. Spojení z Prahy do Polska přes Hradec Králové se sjezdy u Pardubic na Vratislav dosahovalo v porovnání nákladů a dopravních přínosů hodnot 0,8 – 1,8 procenta. Projekt tak bylo nutno přepracovat.
Do Mnichova konvenčně
Důležitá je také podpora přeshraničního spojení na rameni VRT Praha – Ústí nad Labem – Drážďany, na kterém Správa železnic intenzivně spolupracuje s Deutsche Bahn. Urychlení přípravy trati na německém území podpořila na jednání s generálním ředitelem Správy železnic Jiřím Svobodou státní tajemnice spolkového ministra pro digitální záležitosti a dopravu Susanne Henckel.
Krušnohorský tunel, který je nejnáročnější infrastrukturní stavbou na tuzemské síti VRT, zajistí napojení Česka na západoevropskou vysokorychlostní železnici. Před jeho realizací je v plánu uzavření mezistátní smlouvy, potvrzující význam této investice pro středoevropský prostor.
V neposlední řadě vyjádřila Susanne Henckel podporu zlepšení konvenčního mezistátního spojení na rameni Praha – Plzeň – Mnichov.
S VRT a RS se ve směru Praha – Beroun – Plzeň – Domažlice – státní hranice se nepočítá, podle informací Správy železnic je motivace státu v tomto směru poměrně nízká, příčinou byl postoj německé strany, která o výraznější zlepšení spojení na Prahu příliš nestála. Jak uvedlo ministerstvo dopravy, při společných jednáních s německou stranou nebyla nalezena shoda na přípravě VRT ve směru Norimberk či Mnichov z české strany by se jednalo o vysoce neefektivní a vysoce nákladnou investici.
Petr Bošnakov