Spolkový německý ministr dopravy Volker Wissing se vyslovil pro prodej společnosti Deutsche Bahn Schenker. Wissing označil případný prodej logistické divize společnosti Schenker, která je součástí Deutsche Bahn, za rozumný. DB Schenker je celosvětovým lídrem v oblasti globálních logistických služeb.
„Myslím, že je to správné, protože je nutné, aby se Deutsche Bahn soustředila na svou hlavní činnost,“ řekl Volker Wissing (FDP) v pořadu RTL/ntv Frühstart.
Wissing si položil otázku, zda má vůbec smysl, aby společnost jako Schenker byla součástí skupiny jako Deutsche Bahn: „Protože taková společnost musí být také více orientovaná na mezinárodní trh.“
Naproti tomu u Deutsche Bahn je podle Wissinga třeba věnovat větší pozornost udržování kolejí v dobrém stavu a obnově vozidel. Potřebné jsou také moderní technologie a digitalizace.
„Železnice má v Německu dost práce a já nechci, aby kvůli tomu trpěla společnost jako Schenker,“ řekl ministr a zdůraznil: „Proto je to dobré rozhodnutí, které plně podporuji.
DB Schenker je celosvětovým lídrem v oblasti globálních logistických služeb. Pro průmysl a obchod představuje významnou podporu v podobě poskytování pozemní, námořní a letecké nákladní přepravy, smluvních logistických služeb a řízení dodavatelských řetězců. Integrované logistické služby poskytujeme na světově nejvýznamnějších křižovatkách přepravních toků zboží, kde vzniká efektivní mezistupeň v rámci dodání příslušných zásilek.
Společnost se umísťuje na nejvyšších pozicích žebříčku v rámci přeprav v oblasti automotive, technologií, a spotřebního zboží, ale také poskytovatelů logistických služeb pro výstavy a veletrhy, speciálních transportů a pro široké spektrum sportovních a kulturních akcí.
Společnost má více než 76 tisíc zaměstnanců a 1 850 poboček po celém světě.
S přibližně 23 250 zaměstnanci ve 430 destinacích je DB Schenker lídrem v evropské kamionové přepravě.
„Kamionovou přepravu zajišťujeme mezi nejvýznamnějšími ekonomickými oblastmi ve více než čtyřiceti zemích Evropy. V rámci této sítě realizujeme přibližně 32 000 pravidelných přeprav každý týden,“ tvrdí o sobě společnost.
DB Schenker se řadí mezi světovou špičku poskytovatelů nákladní přepravy a je lídrem i v oblastech leteckých a námořních přeprav.
„Působíme po celém světě ve více než 550 lokalitách, kde je o letecké zásilky našich zákazníků pečuje přibližně 13 600 zaměstnanců. Každým rokem zrealizujeme přibližně 1 200 charterových letů za podpory těch nejlepších leteckých společností, uvedla společnost.
Digitalizace Deutsche Bahn
Ekonomický deník před pár dny zmínil, že německá spolková vláda a Deutsche Bahn urychlují plány na modernizaci a digitalizaci infrastruktury. Pro tyto účely by měla být v rozpočtu vyčleněna více než jedna miliard eur. Celkově tak do projektu nateče podle informací německého ministerstva dopravy až 2,7 miliardy eur. Modernizace má vytvořit více prostoru pro vlaky, zlepšit dochvilnost a omezit rušení spojů.
Spolkové ministerstvo pro digitální záležitosti a dopravu a Deutsche Bahn chtějí urychlit plánování digitální železnice v Německu.
V Berlíně podepsali spolkový ministr dopravy Volker Wissing a člen představenstva Deutsche Bahn pro infrastrukturu Berthold Huber dohodu o navýšení již existující smlouvy o financování ve výši přibližně 1,7 miliardy eur na přibližně 2,7 miliardy eur.
Společnost Deutsche Bahn navíc obdržela od spolkové vlády závazek dalšího financování plánování několika projektů z tzv. startovacího balíčku.
Železnice potřebuje finanční prostředky, protože v dlouhodobém horizontu musí vybavit všechny tratě a železniční uzly evropským vlakovým zabezpečovacím systémem (ETCS) a digitálními stavědly (DSTW) a zcela nahradit starou technologii.
Modernizace má vytvořit více prostoru pro vlaky, zlepšit dochvilnost a omezit rušení. Přitom se společnost spoléhá na inteligentně propojená data z infrastruktury a vozidel.
V budoucnu bude podle železnice schopna zcela přeorganizovat provoz na železniční síti a vytvořit až o 35 procent vyšší kapacitu.
Spolkový ministr Volker Wissing, který dohodu stvrdil svým podpisem, v této souvislosti zdůraznil, že pro dosažení klimatických cílů je třeba rychle zvýšit kapacitu železnic.
„Chceme vybudovat železnici jako klimaticky neutrální páteř našeho dopravního systému. Kromě rekonstrukcí a nové výstavby a rozšiřování je zásadním stavebním prvkem digitalizace. Dnes uzavřenými dohodami vytváříme finanční základ pro zavedení systému řízení vlaků ETCS a zároveň modernizujeme a digitalizujeme stavědla v Německu. To přímo zajistí větší kapacitu stávajícího systému, a tím i rychlé rozšíření služeb na železnici,“ uvedl ministr Wissing.
„Vzhledem k rostoucímu objemu dopravy potřebujeme vyšší rychlost, aby naše železniční síť byla výkonnější a efektivnější. Ve střednědobém a dlouhodobém horizontu se soustředíme na projekty rozšiřování a nové výstavby, jakož i na celkovou rekonstrukci důležitých koridorů. Rozhodujícím klíčem k tomu je však digitalizace infrastruktury. Díky digitálnímu železničnímu provozu budoucnosti můžeme na železnici šetrnou ke klimatu nasadit více vlaků, aniž by bylo nutné nákladně a složitě stavět nové tratě. Dohody dosažené společně se spolkovou vládou proto rozhodujícím způsobem posunou digitální železnici v Německu kupředu,“ doplnil ředitel infrastruktury Deutsche Bahn Berthold Huber.
Podpora digitalizace pro koridory nákladní dopravy
Nyní uvolněné prostředky budou investovány mimo jiné do modernizace a digitalizace infrastruktury na nákladním koridoru Rýn-Alpy. Tato magistrála z nizozemských přístavů v Severním moři do Itálie má být vybavena evropským systémem řízení železniční dopravy ERTMS (European Rail Traffic Management System). Systém významně přispěje k usnadnění přeshraniční vlakové dopravy v Evropě. Doposud musely být lokomotivy a soupravy vybaveny celou řadou národních bezpečnostních systémů. S ERTMS to již v budoucnu nebude nutné.
Kromě toho může Deutsche Bahn zahájit další plánování skandinávsko-středomořského koridoru (ScanMed) s přibližně 307 miliony eur. Tento evropský koridor, který je důležitý i pro nákladní dopravu, má být do konce roku 2030 plně vybaven systémem ETCS mezi Dánskem a Rakouskem. Celkem se jedná o 4 500 kilometrů tratí.
Digitální uzel Stuttgart
Dalších 83 milionů eur bylo vyčleněno na plánování třetího bloku digitálního uzlu ve Stuttgartu. Do roku 2030 bude provoz vlaků ve stuttgartském regionu řízen digitální technologií i mimo koncové body linek S-Bahn. Jádro uzlu bude společně se Stuttgartem 21 uvedeno do provozu s ETCS bez návěstidel již v roce 2025.
Na vysokorychlostní trať Kolín nad Rýnem-Frankfurt nad Mohanem bylo vyčleněno přibližně jedenáct milionů eur. Do roku 2028 chce Deutsche Bahn vybavit přibližně 200 kilometrů tratí systémem ETCS a digitálními stavědly. Tento krok zajistí vyšší kvalitu a efektivitu vlakového provozu. Současně lze kompletně vyměnit systémy, které jsou náchylné k poruchám, a starší blokování.
(hrb)