Billa je dalším obchodním řetězcem, který se rozhodl investovat do střešní fotovoltaiky. Elektrárna od společnosti ČEZ ESCO pokryje zhruba pětinu spotřeby velkoskladu v Modleticích u Prahy. Již dříve střešní fotovoltaiky investovaly řetězce Penny Market, Lidl či Tesco. Přesto je rozsah využití fotovoltaiky na supermarketech a obchodních centrech stále velmi nízký.
Společnosti Billa ČR a ČEZ ESCO nedávno oznámily dokončení velké střešní solární elektrárny v Modleticích u Prahy. Nachází se zde velkosklad, který zásobuje zbožím všechny prodejny společnosti v České republice. Fotovoltaika o celkovém výkonu 1 MW ročně vyrobí 1084 megawatthodin čisté elektřiny. Na míru šitá orientace panelů na střeše zaručuje, že se výroba elektrárny rozprostře přibližně rovnoměrně v průběhu celého dne.
Billa do instalace solárních panelů investovala 19 milionů korun, část prostředků pochází z dotace z Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. Nová fotovoltaika pokryje až pětinu spotřeby skladu. Zakázku na výstavbu fotovoltaické elektrárny v Modleticích získalo ČEZ ESCO na základě výběrového řízení v loňském roce.
Aktuálně ČEZ ESCO připravuje pro řetězec Billa další fotovoltaiky, tentokrát na střechách prodejen. První na řadu přijdou prodejny v Berouně, Říčanech a Slaném.
Nejaktivnější je zatím Penny Market
Billa tak stahuje náskok, který před ní získali někteří konkurenti. Podle informací o udělených licencích k výrobě elektřiny na webu Energetického regulačního úřadu zatím vede Penny Market, který má sedm fotovoltaik o celkovém výkonu 1107 kilowattů. Polovina z tohoto výkonu se nachází na velkoskladu v Dobřanech u Plzně, zbytek na supermarketech.
S odstupem následuje Lidl (799 kW), Tesco Stores (304 kW) a Kaufland (30 kW). Do fotovoltaiky investovaly také některé firmy ze skupiny COOP, hlavně COOP družstvo Havlíčkův Brod (494 kW). Jinde si naopak COOP stěžuje na obstrukce ze strany úřadů.
Lidl přitom svých osm střešních fotovoltaik pořídil již v roce 2019 (také ve spolupráci s ČEZ ESCO) a od té doby žádnou další nepřidal. Penny Market spolupracuje se společností E.ON Energie, cílem je umístit solární elektrárny až na 35 prodejnách tohoto řetězce. Většinou se bude jednat o zdroje o výkonu 99 kilowattů, které mohou během roku vyrobit okolo 100 megawatthodin elektrické energie. Zatím jich je podle evidence ERÚ hotových šest.
Zmíněné obchodní řetězce přitom mají až stovky prodejen po celé republice. Vzhledem k provozu v denních hodinách po sedm dní v týdnu je v jejich případě investice do fotovoltaiky logickým krokem. O to více to platí letos, v době energetické krize a skokového růstu nákladů za elektřinu a zemní plyn.
David Tramba