Pokud Česká pošta uspěje ve výběrovém řízení Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) na držitele poštovní licence na příští dva roky, čekají ji zásadní změny. Musí se totiž připravit na to, že od roku 2025 možná bude své služby provozovat bez licence a dotací státu. Na Kulatém stolu České justice a Ekonomického deníku „Ekonomické a právní aspekty základních poštovních služeb,“ to řekl v září končící generální ředitel České pošty Roman Knap.
Držitel poštovní licence na příští dva roky se bude nacházet v jakémsi přechodném období. Klíčové totiž bude až další výběrové řízení na období od roku 2025. ČTÚ očekává ukončení výběrového řízení do konce června a Česká pošta je jediným subjektem, který se o poštovní licenci přihlásil. Už nyní je třeba kvůli dalšímu výběrovému řízení, o které bude pravděpodobně zájem větší, změnit legislativu týkající se poštovních služeb, varovali odborníci na kulatém stolu.
Jak v úvodu uvedl Roman Knap, doručovací povinnosti v rámci tzv. univerzální služby, která je součástí licence, jsou ekonomicky ztrátové. „Služby jsou výrazně dražší, než kolik je stát ochoten kompenzovat. Ten rozdíl musí Česká pošta doplácet, což jí brzdí v investicích nebo modernizaci,“ uvedl generální ředitel České pošty s tím, že společnost se musí připravit na možný stav, kdy bude od roku 2025 služby poskytovat bez licence. To by znamenalo zrušit část poboček, propustit některé zaměstnance nebo změnit skladbu poskytovaných služeb.
V příštích letech také dojde k velké změně trhu, kdy například všechny právnické osoby budou muset komunikovat prostřednictvím datových schránek, což pro poštu bude podle Knapa znamenat úbytek příjmů za doporučené dopisy a další služby zhruba 2,5 miliardy korun.
Základní služba je pro Českou poštu ekonomicky obrovské břemeno. Jde o poštovní služby a zahraniční poštovní služby, které jsou vzhledem k potřebám veřejnosti pod ochranou státu. Nyní se jedná o obyčejné zásilky a balíky, doporučené zásilky, cenné zásilky a poštovní poukázky. Počítá se s tím, že zajišťování těchto služeb je ztrátové. „Je to zakódováno v legislativě, kdy se zde řeší, do jaké míry držitele licence kompenzovat,“ vysvětlil Marek Kouřil, partner ve společnosti Deloitte Consulting. Podle něj v současné době již všechny služby, které garantuje základní poštovní služba, zajišťuje konkurenční trh. „Buď existuje produkt, který tedy nemusí mít takové parametry jako u České pošty nebo existuje elektronická alternativa. Tudíž licence je spíše o povinnosti, než o příležitosti,“ dodal.
Rada Českého telekomunikačního úřadu vyhlásila výběrové řízení na držitele poštovní licence pro období od 1. ledna 2023 do 31. prosince 2024. Termín pro podání nabídek byl 11. května. Dříve se výběrová řízení vypisovala na pět let. Česká pošta má zájem coby držitel licence pokračovat a na přihlášce do výběrového řízení si její zástupci dali záležet. „Beru to jako příležitost pro Českou poštu, že v relativně krátké době má příležitost dosáhnout změn a zároveň by to mohlo vyřešit problém části ztrátového bussinesu,“ uvedl Knap. V souvislosti s reformou bude potřeba změnit vyhlášku, nařízení vlády, ale i zákon o poštovních službách. Novelizaci připravuje Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Co musí zajistit držitel poštovní licence od roku 2023 podle kritérií ČTÚ?
Služby musí být poskytovány prostřednictvím sítě minimálně 3200 provozoven. Nově se již neukládá jako povinnost poskytování základní služby dodání poštovního balíku do 10 kg vnitrostátně a dodání poštovních zásilek do 2 kg vnitrostátně pro poštovní zásilky, jejichž rozměry přesahují 35,3 x 25 x 2 cm nebo hmotnost 1 kg. Poskytování těchto služeb je na trhu zajištěno za podmínek srovnatelných s požadavky podle zákona o poštovních službách, aniž by bylo nutné tuto povinnost uložit.
Ředitel České pošty upozornil, že již nyní je nejvyšší čas se ptát, jak bude licence vypadat od roku 2025, aby se nová legislativa stihla připravit. Očekává se, že v příštím výběrovém řízení budou pravidla pro provozování poštovních služeb rozvolněnější. „Paradoxně může dojít ke zlepšení kvality poskytovaných služeb v odlehlejších regionech,“ uvedl Knap.
Další výběrové řízení by mělo začít v prosinci tohoto roku, aby se stihl notifikační proces a další procedury a stihly se vyplácet peníze pro příštího držitele licence. Aby soutěž mohla proběhnout, je třeba změnit legislativu, upozornil partner advokátní kanceláře HAVEL & PARTNERS Petr Kadlec. Notifikace je oznámení o zamýšleném opatření, u kterého Evropská komise posuzuje, zda je v souladu s unijními pravidly. Stát v současnosti dluží České poště 6 miliard korun za úhradu nákladů na poskytování univerzální služby od roku 2018. Peníze nemůže vyplatit právě proto, že podléhají notifikaci. Brusel pozastavením notifikace v minulosti reagoval na stížnost dvou konkurenčních podniků.
Eva Paseková