Ikona železnic, pražské Hlavní nádraží, slaví významné jubileum. Dnes je to přesně 150 let ode dne, kdy sem přijel první vlak. Za jeden a půl století existence se výrazně rozšířilo, prošlo celou řadou rekonstrukcí a modernizací.
Provoz na tehdejší Dráze císaře Františka Josefa z Prahy do Benešova, Tábora a Vídně začal v roce 1871. 14. prosince téhož roku přijel na nádraží, postaveném na pomezí Žižkova a Vinohrad, první vlak.
20. století
Hlavní nádraží bylo na počátku 20. století výrazně přestavěno a zvětšeno. „V letech 1901 až 1908 vznikla nová výpravní budova v secesním slohu podle vítězného architektonického návrhu Josefa Fanty. Ve stejném období byly vybudovány podchody, z let 1905 až 1906 pochází ocelová oblouková hala nad čtyřmi nástupišti“, popisuje Nela Friebová ze Správy železnic.
Zahájení elektrického provozu a napojení na metro
Dalším historickým milníkem bylo v roce 1928 zahájení elektrického provozu na tehdejším Wilsonově nádraží. V roce 1974 se hlavní nádraží napojilo na první trasu pražského metra.
„V letech 1972 až 1979 vznikla na základě výsledků architektonické soutěže nová podzemní odbavovací hala, o 20 let později byla zprovozněna další tři nástupiště“, doplňuje Nela Friebová.
21. století
Začátek tohoto století í byl ve znamení modernizace odbavovací haly ze 70. let a opravy historické a památkově chráněné secesní Fantovy budovy.
Od října 2014 do září 2017 probíhala rekonstrukce historického zastřešení nad čtyřmi nástupišti.
Letos skončila rekonstrukce fasády Fantovy budovy, probíhají ještě dokončovací práce. Na opravu fasády navázala rekonstrukce vnitřních prostor, která je rozdělena do dvou samostatných etap. První začala letos v září a v jejím rámci se opraví velké historické sály a jejich zázemí v severní části.
Buduje se přechod přes magistrálu
Připravuje se také rekonstrukce zastropení nové odbavovací haly, jejíž součástí by mělo být i vytvoření klidové zóny na střeše místo dnešního parkoviště, vybudování přechodu přes magistrálu v ose Fantovy budovy a dispoziční změny v interiéru nové odbavovací haly.
V letošním roce se také otevřela nová část severního podchodu, která umožňuje pěší spojení hlavního nádraží s nově vzniklými budovami na rohu Seifertovy a Italské ulice a dále směrem na Prahu 3. Tím došlo k podstatnému zkrácení docházkové vzdálenosti mezi městskými částmi.
Příští rok se začne obnovovat trojice podchodů propojujících odbavovací halu s nástupišti. Jejich nový vzhled vychází z vítězného návrhu soutěže na celkové architektonické a designové řešení.
Jana Bartošová