Křižovatky s chytrou světelnou signalizací, která umožní rychlejší průjezd vozidel městské hromadné dopravy. V Hradci Králové pokračují práce na inteligentním dopravním systému za více než 229 milionů korun. Město nyní získalo dotaci z Operačního programu Doprava ve výši 157,8 milionů, a pokryje tak značnou část nákladů. Přestože samotný provoz systému přijde ročně na desítky milionů korun, přinese také úspory z údržby a díky penalizačními modulu, o kterém město nyní jedná, může v budoucnu městskou kasu i plnit. Chytrý dopravní systém má být hotový v roce 2023.
Hradec Králové se netají inspirací v Brně či Zlíně, kde již chytré dopravní systémy úspěšně používají. Hlavním cílem bylo dát novou kvalitu řízení dopravy a město celkově modernizovat.
Úspory z chytré údržby
Kromě samotného zhotovitele bylo součástí výběrového řízení i zajištění provozu na šest let. „Na tuto dobu se náklady na provoz odhadují ve výši padesát až šedesát milionů korun. Tyto náklady jsou již zahrnuty v ceně celého inteligentního dopravního systému,“ říká Kateřina Šmídová z královehradeckého magistrátu.
Město si však od nového systému slibuje zejména údržbové úspory, protože každé světlo na semaforu v sobě bude mít zabudované čidlo, které třeba při nefunkčnosti světelného zdroje ohlásí servisnímu technikovi barvu zdroje a lokalitu sloupu. Díky tomu bude zajištěna prakticky okamžitá náprava.
Doplňkovou funkcí je pak takzvaný penalizační modul, který může generovat příjmy. „Jejich výše bude odvislá od případných přestupků řidičů v rámci porušení pravidel silničního provozu. Další podrobnosti v této věci jsou nyní předmětem jednání,“ upřesňuje Kateřina Šmídová.
Žádost o dotaci
Loni na podzim město podalo žádost o dotaci. Radní nyní schválili rámcovou smlouvu se Státním fondem dopravní infrastruktury (SFDI), prostřednictvím které je možné dotaci až do výše 157,82 milionů korun včetně DPH přijmout.
„O získání dotace v takovém rozsahu město usilovalo více než rok, nyní jsme téměř u konce a mohli jsme přijetí dotace schválit. Ta by mohla pokrýt až dvě třetiny nákladů na vybudování IDS,“ uvedla zkraje října náměstkyně primátora pro oblast dotací Monika Štayrová.
Skladování a vyhodnocování dat
Inteligentní dopravní systém se zaměřuje na řízení, informování a sběr dat pro optimalizaci dopravy. Konkrétně půjde o obnovu telematického systému a zařízení všech světelně řízených křižovatek a přechodů ve městě. Podle smlouvy se SFDI je výstupem projektu realizace moderního modulárního telematického systému umožňující následný rozvoj na celém základním komunikačním systému města.
K jednotlivým funkcím řízení dopravy, dohledu a sběru informací. Další funkcí je vazba na MHD, kdy budou všechny křižovatky vybaveny technickými prostředky pro zabezpečení preference vozidel MHD.
![](https://ekonomickydenik.cz/wp-content/uploads/2021/10/imageashx.jpg)
Další funkcí je dispečink systému. Funkce přenosová síť umožní vytvoření moderního telekomunikačního prostředí, které bude tvořeno sítí optických kabelů a rádiových prostředků propojující jednotlivé prvky v systému pro zajištění přenosu informací a umožňující následný rozvoj.
Funkce centrální prvek systému pak zajistí centrální sklad dat/serverů pro shromažďování všech informací o dopravě. To umožní následné zpracování pro zabezpečení schopnosti systému aktivně dopravu řídit, ale také poskytovat informace o jejím vývoji.
Chytré semafory
Detekci vozidel na křižovatce zajistí poslední generace radarových detektorů dopravy, které oproti ostatním poskytují řadu zásadních výhod. Radar dokáže pracovat v jakýchkoliv povětrnostních podmínkách. Oproti kamerovým systémům se navíc nesnižuje úroveň detekce v případě východu či západu slunce nebo v noci. Radary jsou navíc velmi přesné i na velkou vzdálenosti.
Na každém řadiči světelné signalizace bude připojena C2X Road Side Unit jednotka. Tento systém bude použit v rámci priority městské hromadné dopravy.
Překvapení řidiči
Práce na inteligentním dopravním systému zahájilo město počátkem letních prázdnin. Aktuálně se pracuje na křižovatce na Pražské třídě v místě křížení s Kutnohorskou ulicí. Dále na dvou křižovatkách na vnějším městském okruhu ve Střelecké ulici. Poslední křižovatkou v rámci této etapy je ta v ulicích Antonína Dvořáka a Na Okrouhlíku u střední školy.
Výměna světelné signalizace již byla na několika místech dokončena. V průběhu prací se mění také frekvence světelné signalizace, řidiči i chodci proto musí při průjezdů dotčenými křižovatkami dbát zvýšené opatrnosti. „Setkáváme se s tím, že řidiči v Hradci Králové jezdí často po paměti a jiná frekvence světelné signalizace je může překvapit,“ říká primátor města Alexandr Hrabálek.
Lucie Přinesdomová